Schade aan de 766

Geachte donateur, geachte geïnteresseerde,

Op zondag 19 mei 2019 is er tijdens een Leeg Materieel-rit schade ontstaan aan de onderzijde van treinstel 766 van Stichting Hondekop, met name aan de wielen. Die schade blijkt in ieder geval zodanig te zijn, dat reparatie ervan noodzakelijk is, voordat het treinstel weer inzetbaar is.

Na een eerste schouw van de trein door technici van de Stichting is gebleken dat herstel een verder uitgewerkt plan vraagt. De individuele schades zijn niet bijzonder ernstig, maar de samenhang ervan maakt herstel complexer en daardoor tijdrovender dan oorspronkelijk gehoopt en gedacht. Daar­bij komt nog dat verschillende slijtdelen van de trein zijn aangetast. Dit vraagt om een extra vaststelling in hoeverre de slijtdelen binnen de daarvoor geldende normen en marges blijven nà het herstel.

Het opstellen van dat uitgewerkte plan vergt tijd, net zoals de extra beoordeling van de slijtdelen. Pas als beiden klaar zijn, kunnen we een termijn aangeven waarop de 766 weer inzetbaar zal zijn. Het bestuur gaat er vooralsnog van uit dat ons treinstel in 2019 niet meer inzetbaar zal zijn.

Graag willen we u als donateurs en geïnteresseerden de komende periode zonder 766 aan ons gebon­den houden. Daarom hebben we met enkele materieeleigenaren contact over het beschikbaar krijgen van vervangend materieel voor één of enkele donateursritten. Dit weekend wordt bekeken of we al materieel beschikbaar hebben om toch de donateursrit van zondag 7 juli a.s. te rijden. Wanneer dat lukt, infor­meren we u direct via de site en -voor zover nodig- per brief. Houdt daarvoor, en voor voortgangs­berichten over het schadeherstel, vooral onze site www.mat54.nl in de gaten!

Met vriendelijke groet,
namens het bestuur van Stichting Hondekop,

Bas Crijns
secretaris

Info Stichting Hondekop

Heeft u vragen en/of opmeringen, dan kunt u d.m.v. het formulier hieronder in te vullen contact met ons opnemen

Schilderen Hondekop 2

Begin juni werd het 1e klasrijtuig verplaatst van de straaltent naar de loods van Spoorijzer. Het werd voor de spuittent geplaatst en daar werd het rijtuig geschuurd om klaar gemaakt te worden voor de volgende verflagen.

Schilderen Hondekop

Ondanks de lockdown gingen de werkzaamheden aan Hondekop 766 van start. Wel met een kleine ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

De komende maanden liggen de werkzaamheden aan Benelux Hondekop 220902 stil. Dit heeft te maken met de grondige opknapbeurt van de 766.

Begin april 2021 werd de ABk 220902 verplaatst van het spoor in de tent naar een putspoor in de loods van Spoorijzer. Hierbij werd het rijtuig verplaatst door Sik 232 van Stichting 2454 crew. Omdat de ABk op een tijdelijke bakoplegging en nooddraaistellen staat, hielden vrijwilligers dit goed in de gaten.