Schade aan de 766

Geachte donateur, geachte geïnteresseerde,

Op zondag 19 mei 2019 is er tijdens een Leeg Materieel-rit schade ontstaan aan de onderzijde van treinstel 766 van Stichting Hondekop, met name aan de wielen. Die schade blijkt in ieder geval zodanig te zijn, dat reparatie ervan noodzakelijk is, voordat het treinstel weer inzetbaar is.

Na een eerste schouw van de trein door technici van de Stichting is gebleken dat herstel een verder uitgewerkt plan vraagt. De individuele schades zijn niet bijzonder ernstig, maar de samenhang ervan maakt herstel complexer en daardoor tijdrovender dan oorspronkelijk gehoopt en gedacht. Daar­bij komt nog dat verschillende slijtdelen van de trein zijn aangetast. Dit vraagt om een extra vaststelling in hoeverre de slijtdelen binnen de daarvoor geldende normen en marges blijven nà het herstel.

Het opstellen van dat uitgewerkte plan vergt tijd, net zoals de extra beoordeling van de slijtdelen. Pas als beiden klaar zijn, kunnen we een termijn aangeven waarop de 766 weer inzetbaar zal zijn. Het bestuur gaat er vooralsnog van uit dat ons treinstel in 2019 niet meer inzetbaar zal zijn.

Graag willen we u als donateurs en geïnteresseerden de komende periode zonder 766 aan ons gebon­den houden. Daarom hebben we met enkele materieeleigenaren contact over het beschikbaar krijgen van vervangend materieel voor één of enkele donateursritten. Dit weekend wordt bekeken of we al materieel beschikbaar hebben om toch de donateursrit van zondag 7 juli a.s. te rijden. Wanneer dat lukt, infor­meren we u direct via de site en -voor zover nodig- per brief. Houdt daarvoor, en voor voortgangs­berichten over het schadeherstel, vooral onze site www.mat54.nl in de gaten!

Met vriendelijke groet,
namens het bestuur van Stichting Hondekop,

Bas Crijns
secretaris

Info Stichting Hondekop

Heeft u vragen en/of opmeringen, dan kunt u d.m.v. het formulier hieronder in te vullen contact met ons opnemen

Draaistelrevisie

De draaistellen van de trein zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van de treinstel. Hierin zitten de motoren, remmen en ze zorgen voor een comfortable rit. De krachten die zo'n draaistel verwerkt zijn enorm. Vandaar dat het belangrijk is dat ze in optimale conditie zijn.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de wielen van een aantal draaistellen van de 766 dicht bij de afkeurmaten zitten. Vandaar dat een start is gemaakt met de revisie van Beneluxdraaistellen zodat deze tijdelijk onder de 766 kunnen.

Het demonteren van de ramen ging in oktober verder. Nu waren de cabineramen aan de beurt. Na demontage werden de ramen dicht gemaakt met houten platen. Deze platen waren ook gebruikt voor de werkzaamheden aan onze 766, waarvan de cabineramen identiek zijn. Dus dat paste precies.

In september is er een begin gemaakt met het demonteren van de cabineramen. Als eerste de buitenste cabineramen. Bij het linkse raam, vanaf de voorkant gezien, zit links onderaan een roestgat. Daarom moest een gedeelte van het frame verwijderd worden om dit gat weer dicht te lassen. De openingen werden dichtgemaakt met houten schotten. Ook is de verf rondom de cabineramen verwijderd. Dit om te kijken of er niet nog meer roestgaten zitten. Dit viel gelukkig erg mee.