Werkwagens

In een poging het nachtvervoer per slaaprijtuig nieuw leven in te blazen werd door NS Internationaal in samenwerking met Railion in 2000 een nachtverbinding D208/209 Amsterdam - Milaan opgezet. De trein bestond uit comfortabele zit- en slaaprijtuigen gecombineerd met bagagerijtuigen voor het vervoer van lichte goederen zoals bloemen, computeronderdelen en dergelijke.

Een van de werkwagens
Een van de werkwagens. Foto: Jason van Oudheusden

De laaggeprijsde plaatskaarten in combinatie met een snelle rechtstreekse verbinding zonder stops voor in- en uitstappen onderweg zou door de combinatie met goederenvervoer rendabel moeten zijn. Het voornemen was om bij het aanslaan van de formule ook andere bestemmingen aan te bieden. Daartoe werden een o.a. een aantal oorspronkelijk Post-bagagewagens van de Duitse spoorwegen (DB) aangekocht en opgeknapt.

De andere 2 werkwagens
De andere 2 werkwagens. Foto: Arthur van Delft

De OverNight Express (ONE) werd uiteindelijk niet het succes dat ervan verwacht werd. Na de start op 28 mei 2000 werd de trein eind oktober 2001 al weer opgeheven. Na een aantal jaren werkeloos aan de kant te hebben gestaan zijn een drietal rijtuigen door Stichting Hondekop aangekocht. Een van de werkwagens is ingericht als werkplaats. Hierin worden kleine componenten opgeknapt. Ook is hierin een schaftruimte ingericht. De andere twee wagens worden gebruik voor de opslag van materialen en onderdelen. Het betreft de volgende rijtuigen:

 

 

 

 

  • Post/bagagewagen 51 84 92-99 060-2
  • Post/bagagewagen 51 84 92-99 062-8
  • Post/bagagewagen 51 84 92-99 070-1

Nieuws

Draaistelrevisie

Draaistelrevisie

De draaistellen van de trein zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van de treinstel. Hierin zitten de motoren, remmen en ze zorgen voor een comfortable rit. De krachten die zo'n draaistel verwerkt zijn enorm. Vandaar dat het belangrijk is dat ze in optimale conditie zijn.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de wielen van een aantal draaistellen van de 766 dicht bij de afkeurmaten zitten. Vandaar dat een start is gemaakt met de revisie van Beneluxdraaistellen zodat deze tijdelijk onder de 766 kunnen.

Revisie benelux deel 17

Revisie benelux deel 17

Het demonteren van de ramen ging in oktober verder. Nu waren de cabineramen aan de beurt. Na demontage werden de ramen dicht gemaakt met houten platen. Deze platen waren ook gebruikt voor de werkzaamheden aan onze 766, waarvan de cabineramen identiek zijn. Dus dat paste precies.

Revisie benelux deel 16

Revisie benelux deel 16

In september is er een begin gemaakt met het demonteren van de cabineramen. Als eerste de buitenste cabineramen. Bij het linkse raam, vanaf de voorkant gezien, zit links onderaan een roestgat. Daarom moest een gedeelte van het frame verwijderd worden om dit gat weer dicht te lassen. De openingen werden dichtgemaakt met houten schotten. Ook is de verf rondom de cabineramen verwijderd. Dit om te kijken of er niet nog meer roestgaten zitten. Dit viel gelukkig erg mee.