Laatste nieuws

De afgelopen jaren is er veel nieuws verschenen op de website. Nu er een nieuwe website is hebben we besloten de belangrijkste nieuwtjes te bewaren.

Mocht u iets missen mail ons dan op: webmaster@mat54.nl

 

Revisie benelux deel 14

Revisie benelux deel 14

In juli 2019 ging het schoonmaken en opknappen van de verwarmingsonderdelen verder. Ook werden deze onderdelen voorzien van een nieuw laagje verf dat bestendig is tegen de warmte.

Revisie benelux deel 13

Revisie benelux deel 13

Halverwege deze maand is er een begin gemaakt met het bevestigen van de nieuwe dakgoot. Ook ging men verder met het verwijderen van verflagen langs de dakrand. Dit om mogelijke slechte plekken te ontdekken. Helaas werden deze wel gevonden.

Schade aan treinstel 766

Schade aan treinstel 766

Op zondag 19 mei 2019 is er tijdens een Leeg Materieel-rit schade ontstaan aan de onderzijde van treinstel 766 van Stichting Hondekop, met name aan de wielen. Die schade blijkt in ieder geval zodanig te zijn, dat reparatie ervan noodzakelijk is, voordat het treinstel weer inzetbaar is.

 

Revisie benelux deel 12

Revisie benelux deel 12

In een eerder verslag was te lezen dat de dakgoten behoorlijk is aangetast en dus volledig vervangen moet worden. De dakgoten zijn inmiddels verwijderd en de nieuwe dakgoot is inmiddels gearriveerd. Het verschil is overduidelijk. 

Revisie benelux deel 11

Revisie benelux deel 11

Door het demonteren van de luchthapper op het dak, was hier een groot gat ontstaan. Dit gat is nu weer dichtgemaakt met een paar houten planken.
Onze lasser heeft nog voldoende werk aan dit rijtuig. Nu is hij bezig met de roestgaten op het dak, daar waar de regengoot heeft gezeten.

Revisie benelux deel 10

Revisie benelux deel 10

In het vorige verslag was te lezen dat de luchthapper uit het plafond was gehaald. Deze luchthapper werd voorzichtig gedemonteerd. Vele onderdelen werden apart gedemonteerd en weer opgeknapt. Aan het eind van de maand waren deze onderdelen weer voorzien van een nieuw laagje verf en kon men weer beginnen met het monteren van dit onderdeel.

Revisie benelux deel 9

Revisie benelux deel 9

Naast het demonteren werden er ook veel onderdelen gereinigd. Zoals de kopwanden van de onderbeplating. Een zeer smerige klus.
Op het dak werd ook het nodige gedemonteerd.

Revisie benelux deel 8

Revisie benelux deel 8

In de maand december 2018 zijn er minder werkzaamheden uitgevoerd dan in andere maanden. Dit had diverse redenen, o.a. door de inzet van onze Hondekop 766 waar ook vrijwilligers voor nodig zijn.

Revisie benelux deel 7

Revisie benelux deel 7

Niet alleen in de ABk 220902 moest het nodige gedemonteerd worden, ook onder dit rijtuig zijn onze vrijwilligers bezig. De bodemplaten moeten stuk voor stuk nagekeken worden en dat betekent veel kruipwerk onder de trein.

Revisie benelux deel 6

Revisie benelux deel 6

In oktober 2018 ging het demonteren verder. Zo werd het kleine raam en het wc-raam bij de 1e klasse gedemonteerd en vervangen door houten platen. Om de onderkant van de ABk 220.902 zo goed mogelijk te controleren op rotte plekken, werd de onderrand schoon gemaakt. De verflagen werden verwijderd en op diverse plekken kwamen rotte plekken tevoorschijn onder de verflagen.

Revisie benelux deel 5

Revisie benelux deel 5

De werkzaamheden in september 2018 stonden voornamelijk in teken van het demonteren van allerlei onderdelen van de ABk 220.902.

 

Revisie benelux deel 4

Revisie benelux deel 4

In augustus gingen de vrijwilligers verder met het opbouwen van de tent. Dankzij het goede weer ging dit zeer voorspoedig. Dit gold ook voor het aanbrengen van de tentzeilen

Revisie benelux deel 3

Revisie benelux deel 3

Inmiddels zijn de plannen gewijzigd. Omdat het Benelux treinstel nu in Roosendaal staat, kan de opknapbeurt ook daar uitgevoerd worden. Stichting Hondekop heeft daarvoor toestemming gekregen.

Op 16 juni 2018 begonnen de eerste werkzaamheden in Roosendaal om het terrein gereed te maken voor het bouwen van de nieuwe werktent. Rond de ABk 220.902, die een paar maanden daarvoor op de toekomstige werkplek was gerangeerd, werd zoveel mogelijk onkruid verwijderd en de grond zo vlak mogelijk gemaakt. De vrijwilligersbijeenkomst van 23 juni 2018 liet aan nieuwe vrijwilligers zien wat er allemaal moest gaan gebeuren.

Revisie benelux deel 2

Revisie benelux deel 2

Zoals bekend is Benelux Hondekop 220.902 op 14 juli 2017 overgebracht van het Belgische Leuven naar Roosendaal. Daar werd het stel binnengenomen bij het bedrijf Spoorijzer en werden de draaistellen onder de rijtuigen gehaald en zijn deze door de firma ColdBlast met droogijs gestraald. Geplaatst op nooddraaistellen, is er in het treinstel een begin gemaakt met het schoonmaken. Zo werden een paar 1e klas coupes grondig onder handen genomen.

Revisie benelux deel 1

Revisie benelux deel 1
Na overbrenging van het Beneluxstel op 14 juli is in Roosendaal een begin gemaakt met de draaistelrevisie. Tijdens het rijden onstaat op draaistellen na verloop van tijd een dikke koek van onder andere zand, olie en roest. Om goed zicht te krijgen op de conditie van de draaistellen moeten deze daarom eerst worden schoongemaakt. Bovendien kan er dan makkelijker worden gesleuteld aan de draaistellen.

Oliebollenrit 2017

Oliebollenrit 2017

Op zaterdag 16 december werd de traditionele oliebollenrit gereden met treinstel 766. De rit had een ingetogen karakter in verband met het overlijden van onze exploitatie-penningmeester Pleun Benard. De rit werd aan Pleun opgedragen.

Overlijden Pleun Bernard

Overlijden Pleun Bernard

Stichting Hondekop, haar vrijwilligers en bestuursleden, hebben op 
donderdag 7 december haar exploitatie-penningmeester

Pleun Benard

na een kort ziekbed verloren.

Oliebollenrit 2016

Oliebollenrit 2016

Keurig op tijd arriveerde onze Hondekop 766 in Utrecht Centraal. Op het perron stonden vele deelnemers te wachten voor een gezellige dag in onze groene trein. De passagiers zochten een plek en de vrijwilligers namen hun positie in. Na vertrek uit Utrecht, konden in Hilversum en Amsterdam Centraal nog reizigers instappen. Na een fotostop in Amsterdam Centraal ging het gezelschap naar Uitgeest.

Samenvatting 2016

Samenvatting 2016

2016 was het laatste jaar dat we aan de 766 werkte. Eind januari was het 5 jaar geleden dat we aan de 766 begonnen. En dat er al 5 jaar aan de 766 geklust werd, werd herdacht met een lekkere pannenkoek, gebakken in de keuken van onze Hondekop. In februari werd de 766 getransporteerd naar Leidschendam. Daar werden de laaste werkzaamheden vericht en werd er ook testgereden. Het einde van deze monster klus is bijna inzicht. Wie had dat gedacht toen een klein groepje vrijwilligers ruim vijf jaar geleden begon.

Samenvatting 2015

Samenvatting 2015

In 2015 werd de laatste bak in de orginele groene kleur geverfd. Er werd toen vooral gewerkt aan de binnenkant van de 766. Zo werdden de prullenbakjes grondig opgrknapt, werd er ook hard gewerkt aan beide cabines. Ook werden de automatische koppelingen onderhanden genomen. Maar een van de grootste prestaties van 2015 is, voor het eerst in 4 jaar de trein onder de bovenleiding te plaatsen.

Samenvatting 2014

Samenvatting 2014

In 2014 werd er verder gewerkt met het stralen en verven van de trein. Aan het einde van 2014 waren alle rijtuigen gestraald en bijna alle rijtuigen hadden hun orginele groene kleur weer terug, behalve de Bk-bak. Deze moest nog zijn orginele groene kleur terugkrijgen. Ook werden de stroomafnemers weer terug geplaatst op de trein, zodat de 766 gereed was om naar de Spoorparade te gaan wegens 175 jaar spoor in Nederland.

Samenvatting 2013

Samenvatting 2013

In 2013 hadden we een hoop werk vericht aan de B en BDk-bak en van de 766. In het begin van het jaar waren we vooral bezig met het schoonmaken en schuren van de ramen. In de lente begonnen we met het demonteren van plafondplaten en het stralen van de B-bak. In eind augustus was de B bak weer mooi groen en begonnen we met de BDk-bak.

Samenvatting 2012

Samenvatting 2012

In 2012 waren we begonnen aan het reviseren van de casco van de 766. Voordat we daaraan konden beginnen, moest eerst de tent worden opgezet. Nadat dat gedaan was, moesten er ook nog een aantal dingen verwijderd worden. Aan de buitenkant moesten alle ramen verwijderd worden, voordat er geschuurd kon worden. Aan de binnenkant werden de bankjes & tafels verwijderd, het plafond gestripped Ook moesten de stroomafners & bekabeling van het dak verwijderd worden.

De Punt, de filmdagen

De Punt, de filmdagen

Op de filmset

In het weekend van 25 en 26 oktober 2008 werd de 766 gebruikt voor de verfilming van de kaping bij De Punt in 1977. Omdat het betreffende baandeel buiten dienst was gesteld ivm werkzaamheden kon de 766 exact op dezelfde plek en in dezelfde positie staan als destijds. Foto’s van diverse fotografen (dank voor de foto's!), zijn grotendeels van zaterdag 25 oktober.

 

De Punt, de thuisreis

De Punt, de thuisreis

De terugreis

Op maandag 27 oktober 2008 reed de 766 na een lang weekend filmwerk voor de kaping bij De Punt Groningen naar huis, Utrecht Cartesiusweg

De Punt, de voorbereiding

De Punt, de voorbereiding

De 766 verfilmd bij De Punt.

In 2008 werd besloten om de treinkaping bij de Punt te gaan verfilmen, deze zwarte bladzijde in de geschiedenis riep veel emoties op, maar uit historisch oogpunt was het toch belangrijk om dit stukje geschiedenis vast te leggen voor de toekomst.