De Punt, voorbereidingen

In 2008 werd besloten om de treinkaping bij de Punt te gaan verfilmen, deze zwarte bladzijde in de geschiedenis riep veel emoties op, maar uit historisch oogpunt was het toch belangrijk om dit stukje geschiedenis vast te leggen voor de toekomst.

Voor de film is samen gewerkt met de NS,Nederlands spoorweg Museum, Defensie en ooggetuigen die bij de kaping betrokken waren, om een zo nauwkeurig mogelijke reconstructie van de gebeurtenis te krijgen. De 766 werd gebruikt voor de buiten opnamen.

De 386 van het Nederlands Spoorweg Museum werd gebruikt voor alle binnenopnamen, omdat deze nog het interieur had die ten tijde van de kaping in de Hondekop aanwezig was.

Alvorens de filmopnames konden beginnen is op 20 Oktober 2008 de 766 van Amersfoort Bokkeduinen naar Utrecht HTMU loods gereden om net als een echte filmster zijn make-up te krijgen voor de film

Alle foto's op de pagina zijn genomen door: Paul Delcour

De 766 in den vroege ochtend op Amersfoort Bokkeduinen

Langzaamaan de loods in met knarsende wielen. Het fraaie koppie steekt er nog uit in een prachtig herfst zonnetje. Op haar (volgens sommigen: zijn) plaats wachtend op de grime voor de film over de kaping bij De Punt. Maar één kant wordt speciaal voor de film weer netjes geel geverfd. Gestald in de HTMU loods. was de vraag was welke kant gefilmd gaat worden. Gebleken is dat er gedriehoekt moet worden, omdat anders de bakindeling verkeerd zal zijn. De indeling is essentieel voor de waarheidsgetrouwheid van het kapingverhaal. Op de laatste foto:

Gebroederlijk (of is het gezusterlijk?) staan de enige nog rijvaardige Mat'54 Hondekoppen naast elkaar. De 386 is gebruikt om het interieur te filmen.

1e foto vlnr Wim, Marc en Bas in druk overleg met Pien Schaap die werkt voor de Art Department van het filmbedrijf die de verfilming van de kaping bij de Punt maakt.

Kijk, is dat de goede gele kleur? Zoals op de 2e foto blijkt. wordt er druk overlegt.

Op de laatste foto De 1e klas is grotendeels gedemonteerd voor de film. De banken zijn gebruikt om een set van de 1e klas na te bouwen.

Info Stichting Hondekop

Heeft u vragen en/of opmeringen, dan kunt u d.m.v. het formulier hieronder in te vullen contact met ons opnemen

Op de neus werden diverse onderdelen teruggeplaatst. Ruitenwissers, de eerder opgeknapte houders van de frontseinen, de frontseinen zelf en het derde frontsein. Dit alles om de ABk zo dicht mogelijk te krijgen. Overigens zijn de binnenkanten van de houders van de frontseinen wit geschilderd. Dit zorgt voor een betere lichtverspreiding.

Ondanks de strengere lockdown gingen de werkzaamheden aan de 220902 verder. Wel met een nog kleinere ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

De houders van de frontseinen waren nu aan de beurt om aangepakt te worden. Eén van onze vrijwilligers nam deze mee naar huis en maakten deze helemaal kaal zodat ze er weer uitzagen als nieuw.