Oliebollenrit 2016

Keurig op tijd arriveerde onze Hondekop 766 in Utrecht Centraal. Op het perron stonden vele deelnemers te wachten voor een gezellige dag in onze groene trein. De passagiers zochten een plek en de vrijwilligers namen hun positie in. Na vertrek uit Utrecht, konden in Hilversum en Amsterdam Centraal nog reizigers instappen. Na een fotostop in Amsterdam Centraal ging het gezelschap naar Uitgeest. Daar werd van kop gemaakt.

Onderweg naar Haarlem werd de 766 gefotografeerd door allerlei fotografen langs de baan. In Haarlem werd de 766 binnen genomen op spoor 5. Mooi onder de monumentale kap. Hier konden de fotografen onze Hondekop vereeuwigen naast een SLT en later naast een Sprinter. Maar ook zonder een NS-trein ernaast was het al mooi genoeg. Na deze ruime fotostop ging ons gezelschap naar Gouda via Leiden, Alphen a/d Rijn en Waddinxveen. In dit laatste station was een korte fotostop gepland. Na Gouda werden de sporen gevolgd naar Hoek van Holland Haven via de Blijdorpboog. Deze boog, vlakbij Rotterdam Centraal, wordt niet vaak bereden door reizigerstreinen. Via allerlei wissels bij Schiedam werd de Hoekse Lijn bereikt. Door naar Hoek van Holland Haven, waar een stop van een half uur was geregeld. Terwijl een aantal deelnemers de plaatselijke visboer bezochten, maakte het technisch personeel de 766 gereed om terug naar Rotterdam te rijden.

Even na 15.00 uur vertrok het gezelschap uit Hoek van Holland. Na een korte stop in Rotterdam Centraal werd koers gezet naar Roosendaal. Helaas hadden we wat vertraging opgelopen zodat de fotostop hier erg kort werd. Ook hier werd van richting veranderd. Aan boord van de 766 was het erg gezellig. De catering deed goede zaken met oliebollen, diverse broodjes, erwtensoep en diverse dranken. Ook de verkoopstand de Hondeshop had over belangstelling niet te klagen. Met wat vertraging arriveerde de 766 in Breda. Vervolgens door naar ’s-Hertogenbosch waar de eerste reizigers uitstappen. Vervolgens door naar Utrecht Centraal. Daar eindigde een geslaagde donateursrit.

Op de neus werden diverse onderdelen teruggeplaatst. Ruitenwissers, de eerder opgeknapte houders van de frontseinen, de frontseinen zelf en het derde frontsein. Dit alles om de ABk zo dicht mogelijk te krijgen. Overigens zijn de binnenkanten van de houders van de frontseinen wit geschilderd. Dit zorgt voor een betere lichtverspreiding.

Ondanks de strengere lockdown gingen de werkzaamheden aan de 220902 verder. Wel met een nog kleinere ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

De houders van de frontseinen waren nu aan de beurt om aangepakt te worden. Eén van onze vrijwilligers nam deze mee naar huis en maakten deze helemaal kaal zodat ze er weer uitzagen als nieuw.