Oliebollenrit 2016

Keurig op tijd arriveerde onze Hondekop 766 in Utrecht Centraal. Op het perron stonden vele deelnemers te wachten voor een gezellige dag in onze groene trein. De passagiers zochten een plek en de vrijwilligers namen hun positie in. Na vertrek uit Utrecht, konden in Hilversum en Amsterdam Centraal nog reizigers instappen. Na een fotostop in Amsterdam Centraal ging het gezelschap naar Uitgeest. Daar werd van kop gemaakt.

Onderweg naar Haarlem werd de 766 gefotografeerd door allerlei fotografen langs de baan. In Haarlem werd de 766 binnen genomen op spoor 5. Mooi onder de monumentale kap. Hier konden de fotografen onze Hondekop vereeuwigen naast een SLT en later naast een Sprinter. Maar ook zonder een NS-trein ernaast was het al mooi genoeg. Na deze ruime fotostop ging ons gezelschap naar Gouda via Leiden, Alphen a/d Rijn en Waddinxveen. In dit laatste station was een korte fotostop gepland. Na Gouda werden de sporen gevolgd naar Hoek van Holland Haven via de Blijdorpboog. Deze boog, vlakbij Rotterdam Centraal, wordt niet vaak bereden door reizigerstreinen. Via allerlei wissels bij Schiedam werd de Hoekse Lijn bereikt. Door naar Hoek van Holland Haven, waar een stop van een half uur was geregeld. Terwijl een aantal deelnemers de plaatselijke visboer bezochten, maakte het technisch personeel de 766 gereed om terug naar Rotterdam te rijden.

Even na 15.00 uur vertrok het gezelschap uit Hoek van Holland. Na een korte stop in Rotterdam Centraal werd koers gezet naar Roosendaal. Helaas hadden we wat vertraging opgelopen zodat de fotostop hier erg kort werd. Ook hier werd van richting veranderd. Aan boord van de 766 was het erg gezellig. De catering deed goede zaken met oliebollen, diverse broodjes, erwtensoep en diverse dranken. Ook de verkoopstand de Hondeshop had over belangstelling niet te klagen. Met wat vertraging arriveerde de 766 in Breda. Vervolgens door naar ’s-Hertogenbosch waar de eerste reizigers uitstappen. Vervolgens door naar Utrecht Centraal. Daar eindigde een geslaagde donateursrit.

Werkzaamheden te Luik

Dinsdag 28 November zijn we om 6.30 uur richting Luik gereden, we waren vroeg vertrokken omdat de files rondom Antwerpen berucht zijn en inderdaad liepen we al vast voor Antwerpen. Op de ring viel het gelukkig mee en dachten dat we het ergste achter de rug hadden maar helaas. Na Antwerpen was het ook raak en mede hierdoor kwamen we pas om 10.00 uur in de werkplaats te Luik.

In de cabine van de BDk 220902. Hier zijn de nodige onderdelen gedemonteerd die in de werkwagen werden opgeknapt. In het vorige maandverslag was te lezen dat een gedeelte van de kopwand van de BDk 220902 blauw was geschilderd. Nu is bijna de gehele kopwand mooi blauw.

Uit de cabine van de BDk 220902 werden diverse onderdelen gedemonteerd om ze in de werkwagen of thuis op te knappen. De paneelmeters werden door een vrijwilliger mee naar huis genomen en daar opgeknapt.