Oliebollenrit 2016

Keurig op tijd arriveerde onze Hondekop 766 in Utrecht Centraal. Op het perron stonden vele deelnemers te wachten voor een gezellige dag in onze groene trein. De passagiers zochten een plek en de vrijwilligers namen hun positie in. Na vertrek uit Utrecht, konden in Hilversum en Amsterdam Centraal nog reizigers instappen. Na een fotostop in Amsterdam Centraal ging het gezelschap naar Uitgeest. Daar werd van kop gemaakt.

Onderweg naar Haarlem werd de 766 gefotografeerd door allerlei fotografen langs de baan. In Haarlem werd de 766 binnen genomen op spoor 5. Mooi onder de monumentale kap. Hier konden de fotografen onze Hondekop vereeuwigen naast een SLT en later naast een Sprinter. Maar ook zonder een NS-trein ernaast was het al mooi genoeg. Na deze ruime fotostop ging ons gezelschap naar Gouda via Leiden, Alphen a/d Rijn en Waddinxveen. In dit laatste station was een korte fotostop gepland. Na Gouda werden de sporen gevolgd naar Hoek van Holland Haven via de Blijdorpboog. Deze boog, vlakbij Rotterdam Centraal, wordt niet vaak bereden door reizigerstreinen. Via allerlei wissels bij Schiedam werd de Hoekse Lijn bereikt. Door naar Hoek van Holland Haven, waar een stop van een half uur was geregeld. Terwijl een aantal deelnemers de plaatselijke visboer bezochten, maakte het technisch personeel de 766 gereed om terug naar Rotterdam te rijden.

Even na 15.00 uur vertrok het gezelschap uit Hoek van Holland. Na een korte stop in Rotterdam Centraal werd koers gezet naar Roosendaal. Helaas hadden we wat vertraging opgelopen zodat de fotostop hier erg kort werd. Ook hier werd van richting veranderd. Aan boord van de 766 was het erg gezellig. De catering deed goede zaken met oliebollen, diverse broodjes, erwtensoep en diverse dranken. Ook de verkoopstand de Hondeshop had over belangstelling niet te klagen. Met wat vertraging arriveerde de 766 in Breda. Vervolgens door naar ’s-Hertogenbosch waar de eerste reizigers uitstappen. Vervolgens door naar Utrecht Centraal. Daar eindigde een geslaagde donateursrit.

Eén van de gedemonteerde kopschotten van de BDk 220902 werd uit de opslag gehaald en zeer grondig schoongemaakt. Maar waarschijnlijk is dit een kopschot van een andere Benelux Hondekop omdat het baknummer op dit kopschot niet overeenkomt met het baknummer van onze BDk.

Begin augustus is de BDk 220902 op een andere plek gezet. Nu staat het rijtuig wat dichterbij de werkplaats. De BDk is gedeeltelijk ontdaan van de zeilen.

Bij het opknappen van de schortplaten zijn alle hendels gedemonteerd. Deze zijn stuk voor stuk grondig schoongemaakt en daarna voorzien van een nieuw laagje verf.
Bij één van de buitenste cabineramen was de nodige roest ontstaan. Deze roestplek is door onze lasser uitgeslepen en vervangen door nieuw plaatwerk.