Oliebollenrit 2017

Op zaterdag 16 december werd de traditionele oliebollenrit gereden met treinstel 766. De rit had een ingetogen karakter in verband met het overlijden van onze exploitatie-penningmeester Pleun Benard. De rit werd aan Pleun opgedragen.

De oliebollenrit met onze 766 begon voor de deelnemers in Utrecht Centraal. Nadat iedereen was ingestapt vertrok het gezelschap naar Amersfoort en Deventer waar ook nog deelnemers instapten. In Deventer Colmschate was een geplande maar zeer korte stop om de vers gebakken oliebollen in te laden. Deze werden dan ook meteen, met een voorraad poedersuiker, uitgedeeld.

Toen werd er koers gezet naar de volgende bestemming. We gingen de grens over naar Bad Bentheim. De eerste keer dat de 766 hier kwam na de grote opknapbeurt. Na deze fotostop ging de Hondekop terug naar Nederland. Op naar Zwolle. Daar werd van richting veranderd en nadat de deelnemers hun foto´s hadden gemaakt, werden de sporen gevolgd naar Emmen. Onderweg zagen we veel mensen verbaasd opkijken van onze groene trein. Dit was wel iets anders dan de blauwe treinen van Arriva die op deze Vechtdallijn standaard rijden. Na een fotostop in Emmen werd wederom koers gezet naar Zwolle. Ook daar was er een fotostop op spoor 1b en konden de deelnemers de 766 fotograferen vanaf spoor 3. Even later arriveerde op spoor 1a locomotief 1766 met een stam dubbeldekkers. Ook van deze toevallige ontmoeting werden foto´s gemaakt.

Onze hondekop vervolgde de weg via de Hanzelijn en de Flevolijn, door de Gooiboog, naar Hilversum. Daar konden de eerste deelnemers de 766 verlaten. Daarna ging de reis verder naar Utrecht Centraal. Daar eindigde deze geslaagde Oliebollenrit.

Een uitgebreider verslag van de oliebollenrit komt in bulletin 2018-1

Eén van de gedemonteerde kopschotten van de BDk 220902 werd uit de opslag gehaald en zeer grondig schoongemaakt. Maar waarschijnlijk is dit een kopschot van een andere Benelux Hondekop omdat het baknummer op dit kopschot niet overeenkomt met het baknummer van onze BDk.

Begin augustus is de BDk 220902 op een andere plek gezet. Nu staat het rijtuig wat dichterbij de werkplaats. De BDk is gedeeltelijk ontdaan van de zeilen.

Bij het opknappen van de schortplaten zijn alle hendels gedemonteerd. Deze zijn stuk voor stuk grondig schoongemaakt en daarna voorzien van een nieuw laagje verf.
Bij één van de buitenste cabineramen was de nodige roest ontstaan. Deze roestplek is door onze lasser uitgeslepen en vervangen door nieuw plaatwerk.