Oliebollenrit 2017

Op zaterdag 16 december werd de traditionele oliebollenrit gereden met treinstel 766. De rit had een ingetogen karakter in verband met het overlijden van onze exploitatie-penningmeester Pleun Benard. De rit werd aan Pleun opgedragen.

De oliebollenrit met onze 766 begon voor de deelnemers in Utrecht Centraal. Nadat iedereen was ingestapt vertrok het gezelschap naar Amersfoort en Deventer waar ook nog deelnemers instapten. In Deventer Colmschate was een geplande maar zeer korte stop om de vers gebakken oliebollen in te laden. Deze werden dan ook meteen, met een voorraad poedersuiker, uitgedeeld.

Toen werd er koers gezet naar de volgende bestemming. We gingen de grens over naar Bad Bentheim. De eerste keer dat de 766 hier kwam na de grote opknapbeurt. Na deze fotostop ging de Hondekop terug naar Nederland. Op naar Zwolle. Daar werd van richting veranderd en nadat de deelnemers hun foto´s hadden gemaakt, werden de sporen gevolgd naar Emmen. Onderweg zagen we veel mensen verbaasd opkijken van onze groene trein. Dit was wel iets anders dan de blauwe treinen van Arriva die op deze Vechtdallijn standaard rijden. Na een fotostop in Emmen werd wederom koers gezet naar Zwolle. Ook daar was er een fotostop op spoor 1b en konden de deelnemers de 766 fotograferen vanaf spoor 3. Even later arriveerde op spoor 1a locomotief 1766 met een stam dubbeldekkers. Ook van deze toevallige ontmoeting werden foto´s gemaakt.

Onze hondekop vervolgde de weg via de Hanzelijn en de Flevolijn, door de Gooiboog, naar Hilversum. Daar konden de eerste deelnemers de 766 verlaten. Daarna ging de reis verder naar Utrecht Centraal. Daar eindigde deze geslaagde Oliebollenrit.

Een uitgebreider verslag van de oliebollenrit komt in bulletin 2018-1