Door het demonteren van de luchthapper op het dak, was hier een groot gat ontstaan. Dit gat is nu weer dichtgemaakt met een paar houten planken.
Onze lasser heeft nog voldoende werk aan dit rijtuig. Nu is hij bezig met de roestgaten op het dak, daar waar de regengoot heeft gezeten.

Zeer zorgvuldig worden de kachels uit dit rijtuig gedemonteerd. In de werkwagen worden ze verder gedemonteerd en grondig schoongemaakt en geschuurd. Vervolgens krijgen ze een laagje verf. Deze verf is geschikt voor deze kachels.
Van het dak worden ook de kabelhouders gedemonteerd. Ook deze zullen grondig opgeknapt worden.

Ook zijn onze vrijwilligers druk bezig met het verwijderen van de ramen. Voordat hier een houten plaat in wordt gezet, wordt het houtwerk schoongemaakt en in de beschermende menie gezet.
De dakventilatoren, die al eerder zijn gedemonteerd, moeten ook opgeknapt worden. Het eerste exemplaar is inmiddels gestraald.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Fermon Bosman, Jan Willem Kunst en Vincent Swart.

Op de neus werden diverse onderdelen teruggeplaatst. Ruitenwissers, de eerder opgeknapte houders van de frontseinen, de frontseinen zelf en het derde frontsein. Dit alles om de ABk zo dicht mogelijk te krijgen. Overigens zijn de binnenkanten van de houders van de frontseinen wit geschilderd. Dit zorgt voor een betere lichtverspreiding.

Ondanks de strengere lockdown gingen de werkzaamheden aan de 220902 verder. Wel met een nog kleinere ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

De houders van de frontseinen waren nu aan de beurt om aangepakt te worden. Eén van onze vrijwilligers nam deze mee naar huis en maakten deze helemaal kaal zodat ze er weer uitzagen als nieuw.