Door het demonteren van de luchthapper op het dak, was hier een groot gat ontstaan. Dit gat is nu weer dichtgemaakt met een paar houten planken.
Onze lasser heeft nog voldoende werk aan dit rijtuig. Nu is hij bezig met de roestgaten op het dak, daar waar de regengoot heeft gezeten.

Zeer zorgvuldig worden de kachels uit dit rijtuig gedemonteerd. In de werkwagen worden ze verder gedemonteerd en grondig schoongemaakt en geschuurd. Vervolgens krijgen ze een laagje verf. Deze verf is geschikt voor deze kachels.
Van het dak worden ook de kabelhouders gedemonteerd. Ook deze zullen grondig opgeknapt worden.

Ook zijn onze vrijwilligers druk bezig met het verwijderen van de ramen. Voordat hier een houten plaat in wordt gezet, wordt het houtwerk schoongemaakt en in de beschermende menie gezet.
De dakventilatoren, die al eerder zijn gedemonteerd, moeten ook opgeknapt worden. Het eerste exemplaar is inmiddels gestraald.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Fermon Bosman, Jan Willem Kunst en Vincent Swart.

Schilderen Hondekop 2

Begin juni werd het 1e klasrijtuig verplaatst van de straaltent naar de loods van Spoorijzer. Het werd voor de spuittent geplaatst en daar werd het rijtuig geschuurd om klaar gemaakt te worden voor de volgende verflagen.

Schilderen Hondekop

Ondanks de lockdown gingen de werkzaamheden aan Hondekop 766 van start. Wel met een kleine ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

De komende maanden liggen de werkzaamheden aan Benelux Hondekop 220902 stil. Dit heeft te maken met de grondige opknapbeurt van de 766.

Begin april 2021 werd de ABk 220902 verplaatst van het spoor in de tent naar een putspoor in de loods van Spoorijzer. Hierbij werd het rijtuig verplaatst door Sik 232 van Stichting 2454 crew. Omdat de ABk op een tijdelijke bakoplegging en nooddraaistellen staat, hielden vrijwilligers dit goed in de gaten.