Door het demonteren van de luchthapper op het dak, was hier een groot gat ontstaan. Dit gat is nu weer dichtgemaakt met een paar houten planken.
Onze lasser heeft nog voldoende werk aan dit rijtuig. Nu is hij bezig met de roestgaten op het dak, daar waar de regengoot heeft gezeten.

Zeer zorgvuldig worden de kachels uit dit rijtuig gedemonteerd. In de werkwagen worden ze verder gedemonteerd en grondig schoongemaakt en geschuurd. Vervolgens krijgen ze een laagje verf. Deze verf is geschikt voor deze kachels.
Van het dak worden ook de kabelhouders gedemonteerd. Ook deze zullen grondig opgeknapt worden.

Ook zijn onze vrijwilligers druk bezig met het verwijderen van de ramen. Voordat hier een houten plaat in wordt gezet, wordt het houtwerk schoongemaakt en in de beschermende menie gezet.
De dakventilatoren, die al eerder zijn gedemonteerd, moeten ook opgeknapt worden. Het eerste exemplaar is inmiddels gestraald.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Fermon Bosman, Jan Willem Kunst en Vincent Swart.

De stroomafnemer, die in de spuittent opgeknapt wordt, begint al aardig vorm te krijgen.
Bij de BDk 220902 werden de boven- en onderrand schoongebikt. Dit om te kijken of er onder de verflagen nog slechte plekken zitten. En deze werden zeker gevonden.

Crowdfunding

Stichting Hondekop heeft uw hulp nodig. De bodem van onze schatkist zien we nog net niet; tegelijkertijd staan we wel voor een aantal noodzakelijke uitgaven. Door de coronapandemie heeft onze exploitatie twee jaar stil gelegen. Dat krijgt nu toch weerslag op onze financiële positie. Regionaal gebonden museumbedrijven konden beroep doen op gemeentelijke of provinciale fondsen. Organisaties met serieuze omzetderving konden een beroep doen op landelijke regelingen. Stichting Hondekop viel steeds buiten die ‘prijzen’ en dat knelt.

De eerder dit jaar geschuurde en schoongemaakte cabinestoelen zijn geschilderd en weer in elkaar gezet. Over de kopwand gesproken, deze is in een eerder stadium helemaal schoongemaakt. Eind maart is de kopwand in de beschermende verf gezet.