Revisie benelux deel 13

Halverwege deze maand is er een begin gemaakt met het bevestigen van de nieuwe dakgoot. Zoals in het vorige verslag was te lezen, was de vorige dakgoot volledig verroest. Ook ging men verder met het verwijderen van verflagen langs de dakrand. Dit om mogelijke slechte plekken te ontdekken. Helaas werden deze wel gevonden.

De laatste onderramen werden deze maand uit de ABk 220902 verwijderd en vervangen door houten platen.
De eerder gedemonteerde vouwbalg werd grondig nagekeken. Men kwam tot de conclusie dat het doek van deze balg vervangen moet worden.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766?
Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Fermon Bosman en Vincent Swart.

Nieuws

Draaistelrevisie

Draaistelrevisie

De draaistellen van de trein zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van de treinstel. Hierin zitten de motoren, remmen en ze zorgen voor een comfortable rit. De krachten die zo'n draaistel verwerkt zijn enorm. Vandaar dat het belangrijk is dat ze in optimale conditie zijn.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de wielen van een aantal draaistellen van de 766 dicht bij de afkeurmaten zitten. Vandaar dat een start is gemaakt met de revisie van Beneluxdraaistellen zodat deze tijdelijk onder de 766 kunnen.

Revisie benelux deel 17

Revisie benelux deel 17

Het demonteren van de ramen ging in oktober verder. Nu waren de cabineramen aan de beurt. Na demontage werden de ramen dicht gemaakt met houten platen. Deze platen waren ook gebruikt voor de werkzaamheden aan onze 766, waarvan de cabineramen identiek zijn. Dus dat paste precies.

Revisie benelux deel 16

Revisie benelux deel 16

In september is er een begin gemaakt met het demonteren van de cabineramen. Als eerste de buitenste cabineramen. Bij het linkse raam, vanaf de voorkant gezien, zit links onderaan een roestgat. Daarom moest een gedeelte van het frame verwijderd worden om dit gat weer dicht te lassen. De openingen werden dichtgemaakt met houten schotten. Ook is de verf rondom de cabineramen verwijderd. Dit om te kijken of er niet nog meer roestgaten zitten. Dit viel gelukkig erg mee.