Het demonteren van de ramen ging in oktober verder. Nu waren de cabineramen aan de beurt.
Na demontage werden de ramen dicht gemaakt met houten platen. Deze platen waren ook gebruikt voor de werkzaamheden aan onze 766, waarvan de cabineramen identiek zijn. Dus dat paste precies.
Bij het transport van de 220902 naar Nederland konden we gebruik maken van verlengstukken op de buffers van de rijtuigen. Deze maken de buffers een stuk langer zodat de buffers van een locomotief er perfect tegenaan passen. De buffers van de rijtuigen van de 220902 en ook van onze 766 zijn namelijk korter. Nu kunnen we altijd beschikken over zulke verlengstukken. Onze lasser heeft zo’n set perfect nagemaakt en onze set is eerst in de grondverf gezet en daarna in de definitieve gele verf. Zo vallen de verlengstukken goed op.
Nu is onze lasser druk bezig met het opknappen van de schortplaten. Deze zitten onderaan de trein en beschermen de apparatuur die onder de vloer zit. Diverse slechte stukken worden vervangen door nieuw plaatwerk.
Naast deze werkzaamheden zijn op dit moment de meeste vrijwilligers bezig met het opknappen van de draaistellen. Dat heeft op dit moment voorrang.
Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Fermon Bosman, Vincent Wolst, Jan Willem Kunst en Ronald Nijman.
Na het schoonmaken werden de schortplaten in de beschermende menie gezet. In de BDk 220902 is de conducteursruimte nu helemaal compleet en mooi schoongemaakt. Voor de wc in hetzelfde rijtuig is het bakje voor de papieren doekjes geheel opgeknapt.
In de maand juli is er hard gewerkt om de bagage afdeling op te knappen. De vele kasten aan de wanden zijn geschuurd en opnieuw geschilderd. De binnenste raamlijsten zijn geschuurd en weer in een frisse kleur gespoten
Nu het interieur van de BDk 220902 grotendeels klaar is, kunnen er andere zaken aangepakt worden. Zoals de eerder gedemonteerde klapzitjes. De vloer van het bagageafdeling werd ook niet vergeten.