Het demonteren van de ramen ging in oktober verder. Nu waren de cabineramen aan de beurt.

Na demontage werden de ramen dicht gemaakt met houten platen. Deze platen waren ook gebruikt voor de werkzaamheden aan onze 766, waarvan de cabineramen identiek zijn. Dus dat paste precies.

Bij het transport van de 220902 naar Nederland konden we gebruik maken van verlengstukken op de buffers van de rijtuigen. Deze maken de buffers een stuk langer zodat de buffers van een locomotief er perfect tegenaan passen. De buffers van de rijtuigen van de 220902 en ook van onze 766 zijn namelijk korter. Nu kunnen we altijd beschikken over zulke verlengstukken. Onze lasser heeft zo’n set perfect nagemaakt en onze set is eerst in de grondverf gezet en daarna in de definitieve gele verf. Zo vallen de verlengstukken goed op.

Nu is onze lasser druk bezig met het opknappen van de schortplaten. Deze zitten onderaan de trein en beschermen de apparatuur die onder de vloer zit. Diverse slechte stukken worden vervangen door nieuw plaatwerk.

Naast deze werkzaamheden zijn op dit moment de meeste vrijwilligers bezig met het opknappen van de draaistellen. Dat heeft op dit moment voorrang.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Fermon Bosman, Vincent Wolst, Jan Willem Kunst en Ronald Nijman.

Donateursrit 26 oktober

Op zaterdag 26 oktober 2024 zal de donateursrit 'Rondje Midden Holland' gereden worden. Jammer genoeg kunnen we die rit nog niet rijden met de 766 en in plaats daarvan heeft de organisatie achter ‘de Karel’ ons geholpen om toch op pad te kunnen gaan met hun Plan V-treintel.

In de nieuwe keuken in de ABk 220902 werd de nodige apparatuur geplaatst en de laatste plafondplaten werden in de ABk 220902 gemonteerd. De scheidingsdeur tussen de 1e en de 2e klas terug geplaatst in de ABk 220902.

Na het terugplaatsen van de verwarmingselementen onder de zittingen, werden voor de verwarmingselementen, de roosters teruggeplaatst. En onder de BDk 220902 werden de accu’s teruggeplaatst. In de ABk 220902 nadert de keuken zijn voltooiing.