Werkzaamheden aan Benelux Hondekop 220902 – juni 2020

Door de corona crisis lagen de werkzaamheden in Roosendaal een paar maanden stil. Maar in juni werd besloten om weer verder te gaan. Uiteraard met het volgen van de regels die door het RIVM zijn opgelegd.
In Roosendaal lagen nog de laatste onderdelen van de draaistellen. Dit waren o.a. de remblokhouders. Deze werden na reiniging zwart geschilderd. Daarna werden ze opgeslagen, in afwachting van transport naar de andere reeds opgeknapte onderdelen.

Omdat de cabinedeuren niet gestraald kunnen worden, moesten deze ook gedemonteerd worden. De gemaakte opening werd opgevuld met een houten schot.

In de werkwagen werden de deuren meteen onderhanden genomen. Alle onderdelen werden gedemonteerd en genummerd. Daarna werden de deuren aan één zijde geschuurd. En daar kwam bij één deur een leuke verrassing te voorschijn. Deze deur is namelijk afkomstig van de 220903 en is in de loop der jaren in de 220902 geplaatst. Na het schuren werd deze deur mooi geschilderd.

Dan door naar de schuifdeuren. Ook deze kunnen niet gestraald worden. Maar demonteren is niet nodig. Aan de buitenkant van de deuren worden grote houten platen geplaatst. Maar om deze mooi strak tegen de deur te krijgen, moesten de deurhendels wel gedemonteerd worden. Deze hendels zijn naar de werkwagen gebracht en daar zijn ze grondig schoongemaakt.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Vincent Wolst en Jan Willem Kunst.

Info Stichting Hondekop

Heeft u vragen en/of opmeringen, dan kunt u d.m.v. het formulier hieronder in te vullen contact met ons opnemen

Ondanks de strengere lockdown gingen de werkzaamheden aan de 220902 verder. Wel met een nog kleinere ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

De houders van de frontseinen waren nu aan de beurt om aangepakt te worden. Eén van onze vrijwilligers nam deze mee naar huis en maakten deze helemaal kaal zodat ze er weer uitzagen als nieuw.

De maand november begon met een zware klus: het stralen van de ABk 220902. Door professionele mensen werd dit rijtuig volledig vrij gemaakt van alle verflagen.