Revisie benelux deel 18

Werkzaamheden aan Benelux Hondekop 220902 – juni 2020

 

 

  

Door de corona crisis lagen de werkzaamheden in Roosendaal een paar maanden stil. Maar in juni werd besloten om weer verder te gaan. Uiteraard met het volgen van de regels die door het RIVM zijn opgelegd.
In Roosendaal lagen nog de laatste onderdelen van de draaistellen. Dit waren o.a. de remblokhouders. Deze werden na reiniging zwart geschilderd. Daarna werden ze opgeslagen, in afwachting van transport naar de andere reeds opgeknapte onderdelen.

  

Omdat de cabinedeuren niet gestraald kunnen worden, moesten deze ook gedemonteerd worden. De gemaakte opening werd opgevuld met een houten schot.

  

In de werkwagen werden de deuren meteen onderhanden genomen. Alle onderdelen werden gedemonteerd en genummerd. Daarna werden de deuren aan één zijde geschuurd. En daar kwam bij één deur een leuke verrassing te voorschijn. Deze deur is namelijk afkomstig van de 220903 en is in de loop der jaren in de 220902 geplaatst. Na het schuren werd deze deur mooi geschilderd.

  

Dan door naar de schuifdeuren. Ook deze kunnen niet gestraald worden. Maar demonteren is niet nodig. Aan de buitenkant van de deuren worden grote houten platen geplaatst. Maar om deze mooi strak tegen de deur te krijgen, moesten de deurhendels wel gedemonteerd worden. Deze hendels zijn naar de werkwagen gebracht en daar zijn ze grondig schoongemaakt.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Vincent Wolst en Jan Willem Kunst.

Info Stichting Hondekop

Heeft u vragen en/of opmeringen, dan kunt u d.m.v. het formulier hieronder in te vullen contact met ons opnemen

/
/
/
/

Nieuws

Revisie benelux deel 27

Revisie benelux deel 27

Begin april 2021 werd de ABk 220902 verplaatst van het spoor in de tent naar een putspoor in de loods van Spoorijzer. Hierbij werd het rijtuig verplaatst door Sik 232 van Stichting 2454 crew. Omdat de ABk op een tijdelijke bakoplegging en nooddraaistellen staat, hielden vrijwilligers dit goed in de gaten.

766 opnieuw geschilderd

766 opnieuw geschilderd

AkzoNobel en de Stichting Hondekop gaan samenwerken om twee historische treinen, de groene Hondekop met serienummer 766 en de blauwe BenNeLux Hondekop met serienummer 220.902, weer in oorspronkelijke luister te laten schitteren.

 

AkzoNobels topmerk Sikkens Autocoat BT stelt hiervoor de benodigde primer en topcoat ter beschikking voor de buitenkant van de treinstellen. Voor het herstelplan van de treinstellen is door de technische specialisten van Sikkens een verfadvies op maat samengesteld. De klus is gepland voor het tweede kwartaal van het jaar.

Revisie benelux deel 26

Revisie benelux deel 26

Op de neus werden diverse onderdelen teruggeplaatst. Ruitenwissers, de eerder opgeknapte houders van de frontseinen, de frontseinen zelf en het derde frontsein. Dit alles om de ABk zo dicht mogelijk te krijgen. Overigens zijn de binnenkanten van de houders van de frontseinen wit geschilderd. Dit zorgt voor een betere lichtverspreiding.