Begin augustus is de BDk 220902 op een andere plek gezet. Nu staat het rijtuig wat dichterbij de werkplaats. De BDk is gedeeltelijk ontdaan van de zeilen.
Van dit rijtuig zijn de afsluitkranen van de luchtslangen gedemonteerd. Deze werden grondig schoongemaakt

De grootste klus in augustus was het volledig demonteren van de grote coupé van de BDk. Alles is genummerd zodat het terugplaatsen geen problemen moet opleveren.

Van de gedemonteerde onderdelen werden de prullenbakken, armleuningen en de asbakjes als eerste aangepakt. Deze werden grondig schoongemaakt en de prullenbakken werden van een nieuwe verflaag voorzien.

Ook werd er deze maand nog gewerkt aan de ABk 220902. Deze wordt eind september gestraald. Om de straalinstallatie uit te testen werd een klein gedeelte van de kopwand gestraald.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766?
Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Vincent Wolst, Jan Willem Kunst, Arthur van Delft en Fermon Bosman.

Schilderen Hondekop 2

Begin juni werd het 1e klasrijtuig verplaatst van de straaltent naar de loods van Spoorijzer. Het werd voor de spuittent geplaatst en daar werd het rijtuig geschuurd om klaar gemaakt te worden voor de volgende verflagen.

Schilderen Hondekop

Ondanks de lockdown gingen de werkzaamheden aan Hondekop 766 van start. Wel met een kleine ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

De komende maanden liggen de werkzaamheden aan Benelux Hondekop 220902 stil. Dit heeft te maken met de grondige opknapbeurt van de 766.

Begin april 2021 werd de ABk 220902 verplaatst van het spoor in de tent naar een putspoor in de loods van Spoorijzer. Hierbij werd het rijtuig verplaatst door Sik 232 van Stichting 2454 crew. Omdat de ABk op een tijdelijke bakoplegging en nooddraaistellen staat, hielden vrijwilligers dit goed in de gaten.