Begin augustus is de BDk 220902 op een andere plek gezet. Nu staat het rijtuig wat dichterbij de werkplaats. De BDk is gedeeltelijk ontdaan van de zeilen.
Van dit rijtuig zijn de afsluitkranen van de luchtslangen gedemonteerd. Deze werden grondig schoongemaakt

De grootste klus in augustus was het volledig demonteren van de grote coupé van de BDk. Alles is genummerd zodat het terugplaatsen geen problemen moet opleveren.

Van de gedemonteerde onderdelen werden de prullenbakken, armleuningen en de asbakjes als eerste aangepakt. Deze werden grondig schoongemaakt en de prullenbakken werden van een nieuwe verflaag voorzien.

Ook werd er deze maand nog gewerkt aan de ABk 220902. Deze wordt eind september gestraald. Om de straalinstallatie uit te testen werd een klein gedeelte van de kopwand gestraald.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766?
Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Vincent Wolst, Jan Willem Kunst, Arthur van Delft en Fermon Bosman.

Op de neus werden diverse onderdelen teruggeplaatst. Ruitenwissers, de eerder opgeknapte houders van de frontseinen, de frontseinen zelf en het derde frontsein. Dit alles om de ABk zo dicht mogelijk te krijgen. Overigens zijn de binnenkanten van de houders van de frontseinen wit geschilderd. Dit zorgt voor een betere lichtverspreiding.

Ondanks de strengere lockdown gingen de werkzaamheden aan de 220902 verder. Wel met een nog kleinere ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

De houders van de frontseinen waren nu aan de beurt om aangepakt te worden. Eén van onze vrijwilligers nam deze mee naar huis en maakten deze helemaal kaal zodat ze er weer uitzagen als nieuw.