Eén van de gedemonteerde kopschotten van de BDk 220902 werd uit de opslag gehaald en zeer grondig schoongemaakt. Maar waarschijnlijk is dit een kopschot van een andere Benelux Hondekop omdat het baknummer op dit kopschot niet overeenkomt met het baknummer van onze BDk.

Er werd een begin gemaakt met het schoonmaken van de gedemonteerde rolgordijnen. Het verschil was duidelijk te zien.

De kleine coupé in de BDk werd ook volledig gedemonteerd. Alles werd genummerd.

De verwarmingselementen werden ook met de nodige moeite gedemonteerd. Sommige schroeven zaten helemaal vastgeroest. Voordat deze elementen een nieuw verflaagje krijgen, moesten deze grondig schoongemaakt worden.

Niet alleen van binnen is de BDk al behoorlijk gedemonteerd, ook aan de buitenkant zijn onze vrijwilligers druk bezig geweest. Zo zijn de baanruimer, de neusladders en de spoiler op het dak van de cabine gedemonteerd.

De steunpunten, en bijbehorende onderdelen, van de stroomafnemer voor het Nederlandse net zijn zeer grondig schoongemaakt. Alsof ze zo uit de fabriek komen.

De bevestigingsbeugels van de schortplaten zijn voorzien van een nieuwe verflaag en zijn weer in elkaar gezet. Ze zien er weer uit als nieuw.

Net als bij de ABk moeten ook de kopplaten onder de BDk grondig schoongemaakt worden. Al het vuil wat hier zit moet volledig verwijderd worden met een op luchtdruk werkende bikker. De vrijwilliger bedient het trillende apparaat en komt niet al te schoon onder het rijtuig vandaan.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766?
Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Arthur van Delft en Fermon Bosman.

Op de neus werden diverse onderdelen teruggeplaatst. Ruitenwissers, de eerder opgeknapte houders van de frontseinen, de frontseinen zelf en het derde frontsein. Dit alles om de ABk zo dicht mogelijk te krijgen. Overigens zijn de binnenkanten van de houders van de frontseinen wit geschilderd. Dit zorgt voor een betere lichtverspreiding.

Ondanks de strengere lockdown gingen de werkzaamheden aan de 220902 verder. Wel met een nog kleinere ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

De houders van de frontseinen waren nu aan de beurt om aangepakt te worden. Eén van onze vrijwilligers nam deze mee naar huis en maakten deze helemaal kaal zodat ze er weer uitzagen als nieuw.