Revisie benelux deel 21

Eén van de gedemonteerde kopschotten van de BDk 220902 werd uit de opslag gehaald en zeer grondig schoongemaakt. Maar waarschijnlijk is dit een kopschot van een andere Benelux Hondekop omdat het baknummer op dit kopschot niet overeenkomt met het baknummer van onze BDk.

Er werd een begin gemaakt met het schoonmaken van de gedemonteerde rolgordijnen. Het verschil was duidelijk te zien.

De kleine coupé in de BDk werd ook volledig gedemonteerd. Alles werd genummerd.

De verwarmingselementen werden ook met de nodige moeite gedemonteerd. Sommige schroeven zaten helemaal vastgeroest. Voordat deze elementen een nieuw verflaagje krijgen, moesten deze grondig schoongemaakt worden.

Niet alleen van binnen is de BDk al behoorlijk gedemonteerd, ook aan de buitenkant zijn onze vrijwilligers druk bezig geweest. Zo zijn de baanruimer, de neusladders en de spoiler op het dak van de cabine gedemonteerd.

De steunpunten, en bijbehorende onderdelen, van de stroomafnemer voor het Nederlandse net zijn zeer grondig schoongemaakt. Alsof ze zo uit de fabriek komen.

De bevestigingsbeugels van de schortplaten zijn voorzien van een nieuwe verflaag en zijn weer in elkaar gezet. Ze zien er weer uit als nieuw.

Net als bij de ABk moeten ook de kopplaten onder de BDk grondig schoongemaakt worden. Al het vuil wat hier zit moet volledig verwijderd worden met een op luchtdruk werkende bikker. De vrijwilliger bedient het trillende apparaat en komt niet al te schoon onder het rijtuig vandaan.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766?
Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Arthur van Delft en Fermon Bosman.

Nieuws

Revisie benelux deel 30

Revisie benelux deel 30

In december werd er een begin gemaakt met het schuren van de schuifdeuren van de BDk 220902. Met de hulp van Stichting 2454 CREW kwam de ABk 220902 weer in beweging. Deze werd dichterbij de werklocatie geplaatst zodat men kan verder werken binnenin dit rijtuig.

Revisie benelux deel 29

Revisie benelux deel 29

De werkzaamheden gingen verder in het BDk rijtuig van de 220902. Het slechte houtwerk aan de onderkanten van de ramen werd vervangen door nieuw houtwerk. Daarna werd het in de beschermende menie gezet.

Revisie benelux deel 28

Revisie benelux deel 28

Nu Hondekop 766 weer is voorzien van een nieuwe laag verf, konden de werkzaamheden in Roosendaal zich weer richten op de Benelux Hondekop 220902. Het BDk-rijtuig van dit treinstel was al in de werktent geplaatst en meteen werd er begonnen met het verwijderen van de ramen