Revisie benelux deel 21

Eén van de gedemonteerde kopschotten van de BDk 220902 werd uit de opslag gehaald en zeer grondig schoongemaakt. Maar waarschijnlijk is dit een kopschot van een andere Benelux Hondekop omdat het baknummer op dit kopschot niet overeenkomt met het baknummer van onze BDk.

Er werd een begin gemaakt met het schoonmaken van de gedemonteerde rolgordijnen. Het verschil was duidelijk te zien.

De kleine coupé in de BDk werd ook volledig gedemonteerd. Alles werd genummerd.

De verwarmingselementen werden ook met de nodige moeite gedemonteerd. Sommige schroeven zaten helemaal vastgeroest. Voordat deze elementen een nieuw verflaagje krijgen, moesten deze grondig schoongemaakt worden.

Niet alleen van binnen is de BDk al behoorlijk gedemonteerd, ook aan de buitenkant zijn onze vrijwilligers druk bezig geweest. Zo zijn de baanruimer, de neusladders en de spoiler op het dak van de cabine gedemonteerd.

De steunpunten, en bijbehorende onderdelen, van de stroomafnemer voor het Nederlandse net zijn zeer grondig schoongemaakt. Alsof ze zo uit de fabriek komen.

De bevestigingsbeugels van de schortplaten zijn voorzien van een nieuwe verflaag en zijn weer in elkaar gezet. Ze zien er weer uit als nieuw.

Net als bij de ABk moeten ook de kopplaten onder de BDk grondig schoongemaakt worden. Al het vuil wat hier zit moet volledig verwijderd worden met een op luchtdruk werkende bikker. De vrijwilliger bedient het trillende apparaat en komt niet al te schoon onder het rijtuig vandaan.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766?
Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Arthur van Delft en Fermon Bosman.

Nieuws

Schilderen Hondekop

Schilderen Hondekop

Ondanks de lockdown gingen de werkzaamheden aan Hondekop 766 van start. Wel met een kleine ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

De komende maanden liggen de werkzaamheden aan Benelux Hondekop 220902 stil. Dit heeft te maken met de grondige opknapbeurt van de 766.

Revisie benelux deel 27

Revisie benelux deel 27

Begin april 2021 werd de ABk 220902 verplaatst van het spoor in de tent naar een putspoor in de loods van Spoorijzer. Hierbij werd het rijtuig verplaatst door Sik 232 van Stichting 2454 crew. Omdat de ABk op een tijdelijke bakoplegging en nooddraaistellen staat, hielden vrijwilligers dit goed in de gaten.

766 opnieuw geschilderd

766 opnieuw geschilderd

AkzoNobel en de Stichting Hondekop gaan samenwerken om twee historische treinen, de groene Hondekop met serienummer 766 en de blauwe BenNeLux Hondekop met serienummer 220.902, weer in oorspronkelijke luister te laten schitteren.

 

AkzoNobels topmerk Sikkens Autocoat BT stelt hiervoor de benodigde primer en topcoat ter beschikking voor de buitenkant van de treinstellen. Voor het herstelplan van de treinstellen is door de technische specialisten van Sikkens een verfadvies op maat samengesteld. De klus is gepland voor het tweede kwartaal van het jaar.