Ondanks de aangescherpte coronaregels gingen de werkzaamheden in oktober aan de 220902 gewoon verder. Wel met een veel kleinere groep, zodat men wel voldoende afstand van elkaar kon bewaren.

Men ging verder met het demonteren van de plafondplaten van de BDk. Bij de ene coupé trof men een schoon houten geraamte aan, bij de andere coupé kwam de nodige troep naar beneden. Ook de plafondplaten van het balkon en van de bagageafdeling werden gedemonteerd.
Het framewerk onder de ramen werd in de beschermende verf gezet, dit om roestvorming te voorkomen.

De plafondplaten, waar de TL verlichting in hangt, zijn nog het gemakkelijkst om te demonteren. Na het losdraaien van een paar schroeven kunnen ze zo uit het plafond gehaald worden. Ook deze waren aan de achterkant goed smerig. Maar in de werkwagen werden ze grondig schoongemaakt.

Door naar de onderdelen van de stroomafnemer voor het Nederlandse net. De beschermkap van deze stroomafnemer is grondig geschuurd en daarna voorzien van een mooie beschermende verflaag. Datzelfde geldt ook voor de steunpunten van de stroomafnemer. In het vorige verslag was te lezen dat deze geheel waren schoongemaakt. En nu weer mooi in de verf.

De beide wateropvangbakken, die op de daken van de cabines zitten, werden grondig geschuurd en in de beschermende verf gezet.
Ook werd er een begin gemaakt met het opknappen van de baanruimers, die onder de koppen zitten. De gaten zijn dichtgemaakt en de baanruimers zijn geschuurd.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Foto’s: Arthur van Delft, Vincent Wolst en Bert Veldhoen.

Werkzaamheden te Luik

Dinsdag 28 November zijn we om 6.30 uur richting Luik gereden, we waren vroeg vertrokken omdat de files rondom Antwerpen berucht zijn en inderdaad liepen we al vast voor Antwerpen. Op de ring viel het gelukkig mee en dachten dat we het ergste achter de rug hadden maar helaas. Na Antwerpen was het ook raak en mede hierdoor kwamen we pas om 10.00 uur in de werkplaats te Luik.

In de cabine van de BDk 220902. Hier zijn de nodige onderdelen gedemonteerd die in de werkwagen werden opgeknapt. In het vorige maandverslag was te lezen dat een gedeelte van de kopwand van de BDk 220902 blauw was geschilderd. Nu is bijna de gehele kopwand mooi blauw.

Uit de cabine van de BDk 220902 werden diverse onderdelen gedemonteerd om ze in de werkwagen of thuis op te knappen. De paneelmeters werden door een vrijwilliger mee naar huis genomen en daar opgeknapt.