Ondanks de aangescherpte coronaregels gingen de werkzaamheden in oktober aan de 220902 gewoon verder. Wel met een veel kleinere groep, zodat men wel voldoende afstand van elkaar kon bewaren.

Men ging verder met het demonteren van de plafondplaten van de BDk. Bij de ene coupé trof men een schoon houten geraamte aan, bij de andere coupé kwam de nodige troep naar beneden. Ook de plafondplaten van het balkon en van de bagageafdeling werden gedemonteerd.
Het framewerk onder de ramen werd in de beschermende verf gezet, dit om roestvorming te voorkomen.

De plafondplaten, waar de TL verlichting in hangt, zijn nog het gemakkelijkst om te demonteren. Na het losdraaien van een paar schroeven kunnen ze zo uit het plafond gehaald worden. Ook deze waren aan de achterkant goed smerig. Maar in de werkwagen werden ze grondig schoongemaakt.

Door naar de onderdelen van de stroomafnemer voor het Nederlandse net. De beschermkap van deze stroomafnemer is grondig geschuurd en daarna voorzien van een mooie beschermende verflaag. Datzelfde geldt ook voor de steunpunten van de stroomafnemer. In het vorige verslag was te lezen dat deze geheel waren schoongemaakt. En nu weer mooi in de verf.

De beide wateropvangbakken, die op de daken van de cabines zitten, werden grondig geschuurd en in de beschermende verf gezet.
Ook werd er een begin gemaakt met het opknappen van de baanruimers, die onder de koppen zitten. De gaten zijn dichtgemaakt en de baanruimers zijn geschuurd.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Foto’s: Arthur van Delft, Vincent Wolst en Bert Veldhoen.

Van de 3 binnenste cabineramen werden het hout verwijderd, wat nodig was voor het stralen, en met de nodige moeite werden de buitenste cabineramen terug geplaatst. Binnenin de BDk 220902 werden bij het balkon de laatste plafondplaten terug geplaatst

De werkzaamheden in de grote coupé van de BDk 220902 gingen weer verder met het terugplaatsen van de schotten voor het mechaniek van de draairamen. Maar voor het terugplaatsen hiervan werd eerst het mechaniek getest en waar nodig schoongemaakt.

Nu het casco van de BDk 220902 klaar is, gingen de vrijwilligers verder in dit rijtuig. In Zutphen waren vrijwilligers bezig met de draaistelrevisie van 2 Benelux draaistellen bij Strukton.