Ondanks de aangescherpte coronaregels gingen de werkzaamheden in oktober aan de 220902 gewoon verder. Wel met een veel kleinere groep, zodat men wel voldoende afstand van elkaar kon bewaren.

Men ging verder met het demonteren van de plafondplaten van de BDk. Bij de ene coupé trof men een schoon houten geraamte aan, bij de andere coupé kwam de nodige troep naar beneden. Ook de plafondplaten van het balkon en van de bagageafdeling werden gedemonteerd.
Het framewerk onder de ramen werd in de beschermende verf gezet, dit om roestvorming te voorkomen.

De plafondplaten, waar de TL verlichting in hangt, zijn nog het gemakkelijkst om te demonteren. Na het losdraaien van een paar schroeven kunnen ze zo uit het plafond gehaald worden. Ook deze waren aan de achterkant goed smerig. Maar in de werkwagen werden ze grondig schoongemaakt.

Door naar de onderdelen van de stroomafnemer voor het Nederlandse net. De beschermkap van deze stroomafnemer is grondig geschuurd en daarna voorzien van een mooie beschermende verflaag. Datzelfde geldt ook voor de steunpunten van de stroomafnemer. In het vorige verslag was te lezen dat deze geheel waren schoongemaakt. En nu weer mooi in de verf.

De beide wateropvangbakken, die op de daken van de cabines zitten, werden grondig geschuurd en in de beschermende verf gezet.
Ook werd er een begin gemaakt met het opknappen van de baanruimers, die onder de koppen zitten. De gaten zijn dichtgemaakt en de baanruimers zijn geschuurd.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Foto’s: Arthur van Delft, Vincent Wolst en Bert Veldhoen.

Onder de BDk 220902 zaten nog de accu's van de 220902, deze hebben we nu er allemaal eruit gehaald. Op voorhand hadden we een maand geleden een viertal er uit gehaald en weer onder lading gezet

De stroomafnemer, die in de spuittent opgeknapt wordt, begint al aardig vorm te krijgen.
Bij de BDk 220902 werden de boven- en onderrand schoongebikt. Dit om te kijken of er onder de verflagen nog slechte plekken zitten. En deze werden zeker gevonden.

Crowdfunding

Stichting Hondekop heeft uw hulp nodig. De bodem van onze schatkist zien we nog net niet; tegelijkertijd staan we wel voor een aantal noodzakelijke uitgaven. Door de coronapandemie heeft onze exploitatie twee jaar stil gelegen. Dat krijgt nu toch weerslag op onze financiële positie. Regionaal gebonden museumbedrijven konden beroep doen op gemeentelijke of provinciale fondsen. Organisaties met serieuze omzetderving konden een beroep doen op landelijke regelingen. Stichting Hondekop viel steeds buiten die ‘prijzen’ en dat knelt.