Ondanks de aangescherpte coronaregels gingen de werkzaamheden in oktober aan de 220902 gewoon verder. Wel met een veel kleinere groep, zodat men wel voldoende afstand van elkaar kon bewaren.

Men ging verder met het demonteren van de plafondplaten van de BDk. Bij de ene coupé trof men een schoon houten geraamte aan, bij de andere coupé kwam de nodige troep naar beneden. Ook de plafondplaten van het balkon en van de bagageafdeling werden gedemonteerd.
Het framewerk onder de ramen werd in de beschermende verf gezet, dit om roestvorming te voorkomen.

De plafondplaten, waar de TL verlichting in hangt, zijn nog het gemakkelijkst om te demonteren. Na het losdraaien van een paar schroeven kunnen ze zo uit het plafond gehaald worden. Ook deze waren aan de achterkant goed smerig. Maar in de werkwagen werden ze grondig schoongemaakt.

Door naar de onderdelen van de stroomafnemer voor het Nederlandse net. De beschermkap van deze stroomafnemer is grondig geschuurd en daarna voorzien van een mooie beschermende verflaag. Datzelfde geldt ook voor de steunpunten van de stroomafnemer. In het vorige verslag was te lezen dat deze geheel waren schoongemaakt. En nu weer mooi in de verf.

De beide wateropvangbakken, die op de daken van de cabines zitten, werden grondig geschuurd en in de beschermende verf gezet.
Ook werd er een begin gemaakt met het opknappen van de baanruimers, die onder de koppen zitten. De gaten zijn dichtgemaakt en de baanruimers zijn geschuurd.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Foto’s: Arthur van Delft, Vincent Wolst en Bert Veldhoen.

In december werd er een begin gemaakt met het schuren van de schuifdeuren van de BDk 220902. Met de hulp van Stichting 2454 CREW kwam de ABk 220902 weer in beweging. Deze werd dichterbij de werklocatie geplaatst zodat men kan verder werken binnenin dit rijtuig.

De werkzaamheden gingen verder in het BDk rijtuig van de 220902. Het slechte houtwerk aan de onderkanten van de ramen werd vervangen door nieuw houtwerk. Daarna werd het in de beschermende menie gezet.

Nu Hondekop 766 weer is voorzien van een nieuwe laag verf, konden de werkzaamheden in Roosendaal zich weer richten op de Benelux Hondekop 220902. Het BDk-rijtuig van dit treinstel was al in de werktent geplaatst en meteen werd er begonnen met het verwijderen van de ramen