Revisie benelux deel 22

Ondanks de aangescherpte coronaregels gingen de werkzaamheden in oktober aan de 220902 gewoon verder. Wel met een veel kleinere groep, zodat men wel voldoende afstand van elkaar kon bewaren.

Men ging verder met het demonteren van de plafondplaten van de BDk. Bij de ene coupé trof men een schoon houten geraamte aan, bij de andere coupé kwam de nodige troep naar beneden. Ook de plafondplaten van het balkon en van de bagageafdeling werden gedemonteerd.
Het framewerk onder de ramen werd in de beschermende verf gezet, dit om roestvorming te voorkomen.

De plafondplaten, waar de TL verlichting in hangt, zijn nog het gemakkelijkst om te demonteren. Na het losdraaien van een paar schroeven kunnen ze zo uit het plafond gehaald worden. Ook deze waren aan de achterkant goed smerig. Maar in de werkwagen werden ze grondig schoongemaakt.

Door naar de onderdelen van de stroomafnemer voor het Nederlandse net. De beschermkap van deze stroomafnemer is grondig geschuurd en daarna voorzien van een mooie beschermende verflaag. Datzelfde geldt ook voor de steunpunten van de stroomafnemer. In het vorige verslag was te lezen dat deze geheel waren schoongemaakt. En nu weer mooi in de verf.

De beide wateropvangbakken, die op de daken van de cabines zitten, werden grondig geschuurd en in de beschermende verf gezet.
Ook werd er een begin gemaakt met het opknappen van de baanruimers, die onder de koppen zitten. De gaten zijn dichtgemaakt en de baanruimers zijn geschuurd.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Arthur van Delft, Vincent Wolst en Bert Veldhoen.

Nieuws

Schilderen Hondekop

Schilderen Hondekop

Ondanks de lockdown gingen de werkzaamheden aan Hondekop 766 van start. Wel met een kleine ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

De komende maanden liggen de werkzaamheden aan Benelux Hondekop 220902 stil. Dit heeft te maken met de grondige opknapbeurt van de 766.

Revisie benelux deel 27

Revisie benelux deel 27

Begin april 2021 werd de ABk 220902 verplaatst van het spoor in de tent naar een putspoor in de loods van Spoorijzer. Hierbij werd het rijtuig verplaatst door Sik 232 van Stichting 2454 crew. Omdat de ABk op een tijdelijke bakoplegging en nooddraaistellen staat, hielden vrijwilligers dit goed in de gaten.

766 opnieuw geschilderd

766 opnieuw geschilderd

AkzoNobel en de Stichting Hondekop gaan samenwerken om twee historische treinen, de groene Hondekop met serienummer 766 en de blauwe BenNeLux Hondekop met serienummer 220.902, weer in oorspronkelijke luister te laten schitteren.

 

AkzoNobels topmerk Sikkens Autocoat BT stelt hiervoor de benodigde primer en topcoat ter beschikking voor de buitenkant van de treinstellen. Voor het herstelplan van de treinstellen is door de technische specialisten van Sikkens een verfadvies op maat samengesteld. De klus is gepland voor het tweede kwartaal van het jaar.