De maand november begon met een zware klus: het stralen van de ABk 220902. Door professionele mensen werd dit rijtuig volledig vrij gemaakt van alle verflagen.

Vrijwel direct na het stralen werd het rijtuig voorzien van de eerste beschermende verflagen. Dit om het plaatwerk zo goed mogelijk te beschermen.

Diverse verwarmingselementen zijn zorgvuldig gedemonteerd, schoongemaakt en weer voorzien van een beschermende verflaag.

Ondanks dat de ramen dicht waren gemaakt voor het stralen, wist het zeer fijne grit toch een weg naar binnen te vinden. Onze vrijwilligers zijn druk bezig geweest om alles weer op te ruimen. Zowel in, als onder het rijtuig. Want hier was ook veel grit blijven zitten. Ook werd er andere rommel verwijderd. Eén van onze vrijwilligers kwam er meer smerig dan schoon onder vandaan.
De bovenste raamopeningen zijn weer open gemaakt door het hout te verwijderen. Door aan de slinger te draaien kwamen de ramen weer tevoorschijn.

Sommige vrijwilligers nemen onderdelen mee naar huis om ze daar op te knappen. Zoals armleuningen. Deze zijn thuis weer prachtig opgeknapt zodat ze er weer als nieuw uitzien.

Een andere vrijwilliger nam de typhoonroosters mee naar huis. Daar werden ze gerepareerd en voorzien van een mooi laagje gele verf. Weer terug in Roosendaal werd één rooster even op de neus gemonteerd.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Foto’s: Fermon Bosman, René Bogers, Ronald Nijman, Vincent Wolst en Bert Veldhoen.

Onder de BDk 220902 zaten nog de accu's van de 220902, deze hebben we nu er allemaal eruit gehaald. Op voorhand hadden we een maand geleden een viertal er uit gehaald en weer onder lading gezet

De stroomafnemer, die in de spuittent opgeknapt wordt, begint al aardig vorm te krijgen.
Bij de BDk 220902 werden de boven- en onderrand schoongebikt. Dit om te kijken of er onder de verflagen nog slechte plekken zitten. En deze werden zeker gevonden.

Crowdfunding

Stichting Hondekop heeft uw hulp nodig. De bodem van onze schatkist zien we nog net niet; tegelijkertijd staan we wel voor een aantal noodzakelijke uitgaven. Door de coronapandemie heeft onze exploitatie twee jaar stil gelegen. Dat krijgt nu toch weerslag op onze financiële positie. Regionaal gebonden museumbedrijven konden beroep doen op gemeentelijke of provinciale fondsen. Organisaties met serieuze omzetderving konden een beroep doen op landelijke regelingen. Stichting Hondekop viel steeds buiten die ‘prijzen’ en dat knelt.