Revisie benelux deel 23

De maand november begon met een zware klus: het stralen van de ABk 220902. Door professionele mensen werd dit rijtuig volledig vrij gemaakt van alle verflagen.

Vrijwel direct na het stralen werd het rijtuig voorzien van de eerste beschermende verflagen. Dit om het plaatwerk zo goed mogelijk te beschermen.

Diverse verwarmingselementen zijn zorgvuldig gedemonteerd, schoongemaakt en weer voorzien van een beschermende verflaag.

Ondanks dat de ramen dicht waren gemaakt voor het stralen, wist het zeer fijne grit toch een weg naar binnen te vinden. Onze vrijwilligers zijn druk bezig geweest om alles weer op te ruimen. Zowel in, als onder het rijtuig. Want hier was ook veel grit blijven zitten. Ook werd er andere rommel verwijderd. Eén van onze vrijwilligers kwam er meer smerig dan schoon onder vandaan.
De bovenste raamopeningen zijn weer open gemaakt door het hout te verwijderen. Door aan de slinger te draaien kwamen de ramen weer tevoorschijn.

Sommige vrijwilligers nemen onderdelen mee naar huis om ze daar op te knappen. Zoals armleuningen. Deze zijn thuis weer prachtig opgeknapt zodat ze er weer als nieuw uitzien.

Een andere vrijwilliger nam de typhoonroosters mee naar huis. Daar werden ze gerepareerd en voorzien van een mooi laagje gele verf. Weer terug in Roosendaal werd één rooster even op de neus gemonteerd.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

 

Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Fermon Bosman, René Bogers, Ronald Nijman, Vincent Wolst en Bert Veldhoen.

Nieuws

Onderhoudsrit 766

Onderhoudsrit 766

Dienstregeling overbrenging Mat’54-treinstel 766 naar Leidschendam.

Datum: vrijdag 15 maart 2024

Dienstregeling 766

Dienstregeling 766

Dienstregeling overbrenging Mat’54-treinstel 766 na eerste onderhoudsweekend.
Datum: zondag 10 maart 2024

Werkzaamheden te Luik

Werkzaamheden te Luik

Dinsdag 28 November zijn we om 6.30 uur richting Luik gereden, we waren vroeg vertrokken omdat de files rondom Antwerpen berucht zijn en inderdaad liepen we al vast voor Antwerpen. Op de ring viel het gelukkig mee en dachten dat we het ergste achter de rug hadden maar helaas. Na Antwerpen was het ook raak en mede hierdoor kwamen we pas om 10.00 uur in de werkplaats te Luik.