De maand november begon met een zware klus: het stralen van de ABk 220902. Door professionele mensen werd dit rijtuig volledig vrij gemaakt van alle verflagen.

Vrijwel direct na het stralen werd het rijtuig voorzien van de eerste beschermende verflagen. Dit om het plaatwerk zo goed mogelijk te beschermen.

Diverse verwarmingselementen zijn zorgvuldig gedemonteerd, schoongemaakt en weer voorzien van een beschermende verflaag.

Ondanks dat de ramen dicht waren gemaakt voor het stralen, wist het zeer fijne grit toch een weg naar binnen te vinden. Onze vrijwilligers zijn druk bezig geweest om alles weer op te ruimen. Zowel in, als onder het rijtuig. Want hier was ook veel grit blijven zitten. Ook werd er andere rommel verwijderd. Eén van onze vrijwilligers kwam er meer smerig dan schoon onder vandaan.
De bovenste raamopeningen zijn weer open gemaakt door het hout te verwijderen. Door aan de slinger te draaien kwamen de ramen weer tevoorschijn.

Sommige vrijwilligers nemen onderdelen mee naar huis om ze daar op te knappen. Zoals armleuningen. Deze zijn thuis weer prachtig opgeknapt zodat ze er weer als nieuw uitzien.

Een andere vrijwilliger nam de typhoonroosters mee naar huis. Daar werden ze gerepareerd en voorzien van een mooi laagje gele verf. Weer terug in Roosendaal werd één rooster even op de neus gemonteerd.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Foto’s: Fermon Bosman, René Bogers, Ronald Nijman, Vincent Wolst en Bert Veldhoen.

In december werd er een begin gemaakt met het schuren van de schuifdeuren van de BDk 220902. Met de hulp van Stichting 2454 CREW kwam de ABk 220902 weer in beweging. Deze werd dichterbij de werklocatie geplaatst zodat men kan verder werken binnenin dit rijtuig.

De werkzaamheden gingen verder in het BDk rijtuig van de 220902. Het slechte houtwerk aan de onderkanten van de ramen werd vervangen door nieuw houtwerk. Daarna werd het in de beschermende menie gezet.

Nu Hondekop 766 weer is voorzien van een nieuwe laag verf, konden de werkzaamheden in Roosendaal zich weer richten op de Benelux Hondekop 220902. Het BDk-rijtuig van dit treinstel was al in de werktent geplaatst en meteen werd er begonnen met het verwijderen van de ramen