De maand november begon met een zware klus: het stralen van de ABk 220902. Door professionele mensen werd dit rijtuig volledig vrij gemaakt van alle verflagen.

Vrijwel direct na het stralen werd het rijtuig voorzien van de eerste beschermende verflagen. Dit om het plaatwerk zo goed mogelijk te beschermen.

Diverse verwarmingselementen zijn zorgvuldig gedemonteerd, schoongemaakt en weer voorzien van een beschermende verflaag.

Ondanks dat de ramen dicht waren gemaakt voor het stralen, wist het zeer fijne grit toch een weg naar binnen te vinden. Onze vrijwilligers zijn druk bezig geweest om alles weer op te ruimen. Zowel in, als onder het rijtuig. Want hier was ook veel grit blijven zitten. Ook werd er andere rommel verwijderd. Eén van onze vrijwilligers kwam er meer smerig dan schoon onder vandaan.
De bovenste raamopeningen zijn weer open gemaakt door het hout te verwijderen. Door aan de slinger te draaien kwamen de ramen weer tevoorschijn.

Sommige vrijwilligers nemen onderdelen mee naar huis om ze daar op te knappen. Zoals armleuningen. Deze zijn thuis weer prachtig opgeknapt zodat ze er weer als nieuw uitzien.

Een andere vrijwilliger nam de typhoonroosters mee naar huis. Daar werden ze gerepareerd en voorzien van een mooi laagje gele verf. Weer terug in Roosendaal werd één rooster even op de neus gemonteerd.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Foto’s: Fermon Bosman, René Bogers, Ronald Nijman, Vincent Wolst en Bert Veldhoen.

Schilderen 766 augustus

Begin augustus werd de BDk 766 naar buiten gerangeerd en wacht daar de verdere afwerking af.

Het andere koprijtuig, de Bk 766, werd gestraald en daarna in de eerste primerlaag gezet.

Onthullingsrit 9 oktober

Op zaterdag 9 oktober 2021, rond 9.15 uur vertrekt de 766 vanuit Roosendaal voor een tour door een groot deel van Nederland. Trots als wij als bestuur op het werk van onze vrijwilligers zijn, laten we de zo mooi opgeknapte 766 aan zo veel mogelijk mensen in het land zien.

Schilderen 766 juli

De BDk 766 was in juni 2021 in de spuittent geplaatst. Daar werd het zware folie, wat nodig was voor het stralen, verwijderd. Vervolgens werd het rijtuig weer afgeplakt. Alles wat niet gespoten hoefde te worden, werd voorzien van een laagje afplaktape en papier