Revisie benelux deel 24

Ondanks de strengere lockdown gingen de werkzaamheden aan de 220902 verder. Wel met een nog kleinere ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

Voor het dichtmaken van de ABk 220902 werd er een begin gemaakt met het terugplaatsen van de ramen. Maar voordat deze terug geplaatst konden worden, moesten eerst de raamlijsten donkergrijs worden gemaakt. Zo konden alle hoekjes goed in de verf gezet worden en konden als eerste de cabineramen teruggeplaatst worden.

In de werkwagen werden diverse losse onderdelen opgeknapt. Zoals onderdelen van de TL verlichting of roosters van de omroepinstallatie.

Een behoorlijk smerige klus was het grotendeels reinigen van de onderkant ABk 220902. Alle leidingen en plaatwerk werden schoongemaakt met op luchtdruk werkende bikhamers. De vrijwilligers die hiermee bezig waren, kwamen er behoorlijk zwart onderuit. Later zal het plaatwerk en de leidingen in de beschermende verf worden gezet.

Ook werden er weer onderdelen mee naar huis genomen om daar opgeknapt te worden. Zoals de ruitenwisser van één van de buitenste cabineramen en de lampringen van de sluitseinen, die boven de cabineramen zitten.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: René Bogers, Marian Nijman en Vincent Wolst.

Nieuws

Schilderen Hondekop

Schilderen Hondekop

Ondanks de lockdown gingen de werkzaamheden aan Hondekop 766 van start. Wel met een kleine ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

De komende maanden liggen de werkzaamheden aan Benelux Hondekop 220902 stil. Dit heeft te maken met de grondige opknapbeurt van de 766.

Revisie benelux deel 27

Revisie benelux deel 27

Begin april 2021 werd de ABk 220902 verplaatst van het spoor in de tent naar een putspoor in de loods van Spoorijzer. Hierbij werd het rijtuig verplaatst door Sik 232 van Stichting 2454 crew. Omdat de ABk op een tijdelijke bakoplegging en nooddraaistellen staat, hielden vrijwilligers dit goed in de gaten.

766 opnieuw geschilderd

766 opnieuw geschilderd

AkzoNobel en de Stichting Hondekop gaan samenwerken om twee historische treinen, de groene Hondekop met serienummer 766 en de blauwe BenNeLux Hondekop met serienummer 220.902, weer in oorspronkelijke luister te laten schitteren.

 

AkzoNobels topmerk Sikkens Autocoat BT stelt hiervoor de benodigde primer en topcoat ter beschikking voor de buitenkant van de treinstellen. Voor het herstelplan van de treinstellen is door de technische specialisten van Sikkens een verfadvies op maat samengesteld. De klus is gepland voor het tweede kwartaal van het jaar.