Ondanks de strengere lockdown gingen de werkzaamheden aan de 220902 verder. Wel met een nog kleinere ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

Voor het dichtmaken van de ABk 220902 werd er een begin gemaakt met het terugplaatsen van de ramen. Maar voordat deze terug geplaatst konden worden, moesten eerst de raamlijsten donkergrijs worden gemaakt. Zo konden alle hoekjes goed in de verf gezet worden en konden als eerste de cabineramen teruggeplaatst worden.

In de werkwagen werden diverse losse onderdelen opgeknapt. Zoals onderdelen van de TL verlichting of roosters van de omroepinstallatie.

Een behoorlijk smerige klus was het grotendeels reinigen van de onderkant ABk 220902. Alle leidingen en plaatwerk werden schoongemaakt met op luchtdruk werkende bikhamers. De vrijwilligers die hiermee bezig waren, kwamen er behoorlijk zwart onderuit. Later zal het plaatwerk en de leidingen in de beschermende verf worden gezet.

Ook werden er weer onderdelen mee naar huis genomen om daar opgeknapt te worden. Zoals de ruitenwisser van één van de buitenste cabineramen en de lampringen van de sluitseinen, die boven de cabineramen zitten.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Foto’s: René Bogers, Marian Nijman en Vincent Wolst.

Eind juli was de BDk 220902 gestraald en in de eerste primerlaag gespoten. Het interieur is in deze coupé weer teruggebouwd

De maand juli stond voornamelijk in het teken van het stralen van de BDk 220902. Maar eerst moesten er de nodige voorbereidingen getroffen worden.

In de ABk 220902 werden op het balkon van de 2e klasse de plafondplaten teruggeplaatst. Later zullen de strips worden aangebracht. Bij de BDk 220902 werd bij één van de buitenste cabineramen slecht plaatwerk hersteld. Ook werd een gedeelte van de buitenste rand hiervan hersteld.