Ondanks de strengere lockdown gingen de werkzaamheden aan de 220902 verder. Wel met een nog kleinere ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

De houders van de frontseinen waren nu aan de beurt om aangepakt te worden. Eén van onze vrijwilligers nam deze mee naar huis en maakten deze helemaal kaal zodat ze er weer uitzagen als nieuw. De 220902 kent vier van deze houders. In elke neus zitten er twee. Dus ook de houders uit de neus van de BDk werden eruit gehaald. Maar omdat deze nog buiten staat, werden de ontstane openingen met hout en kit dicht gemaakt.

Eenmaal weer terug in de werkwagen, werden de houders in de grijze grondverf gezet. Later in de maand werden de bovenkanten in de gele grondverf gezet. De ringen, waar de glaasjes in zitten, zullen blauw worden.

Op de neus van de ABk 220902 zijn de ringen van de lampopeningen en de openingen van de tyfoons in de gele grondverf gezet. Dit mede dankzij het warme voorjaarsweer.
In hetzelfde rijtuig is een begin gemaakt met het terugplaatsen van de ramen.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Foto’s: Herman Zondag, Ronald Nijman en Vincent Wolst.

Schilderen Hondekop 2

Begin juni werd het 1e klasrijtuig verplaatst van de straaltent naar de loods van Spoorijzer. Het werd voor de spuittent geplaatst en daar werd het rijtuig geschuurd om klaar gemaakt te worden voor de volgende verflagen.

Schilderen Hondekop

Ondanks de lockdown gingen de werkzaamheden aan Hondekop 766 van start. Wel met een kleine ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

De komende maanden liggen de werkzaamheden aan Benelux Hondekop 220902 stil. Dit heeft te maken met de grondige opknapbeurt van de 766.

Begin april 2021 werd de ABk 220902 verplaatst van het spoor in de tent naar een putspoor in de loods van Spoorijzer. Hierbij werd het rijtuig verplaatst door Sik 232 van Stichting 2454 crew. Omdat de ABk op een tijdelijke bakoplegging en nooddraaistellen staat, hielden vrijwilligers dit goed in de gaten.