Revisie benelux deel 26

Ondanks de strengere lockdown gingen de werkzaamheden aan de 220902 verder. Wel met een nog kleinere ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

Er werd een begin gemaakt met het schoonmaken van de stootrubbers. De BDk van de 220902 telt 4 van deze rubbers en deze bevinden zich onder de schuifdeuren van de bagageafdeling. Aan iedere zijde 2 stuks. Twee van deze rubbers zaten onder de graffiti die de 220902 in België heeft opgelopen.

Om de ABk 220902 zo waterdicht mogelijk te krijgen, is de onderrand van de opstaande dakrand voorzien van kit. Dat is ook gebeurd bij de onderrand van de regengoot boven de cabineramen.

In een eerder stadium zijn de kopwanden aan de onderkant en houders van de schortplaten grondig schoongemaakt. Nu werden deze in de beschermende grijze verf gezet. Ook werden de beugels voor het vastklemmen van de schortplaten terug geplaatst.

Op het dak werden de nodige onderdelen teruggeplaatst, zoals de ventilatoren.

Op het dak bevind zich ook de watertank voor de wc. Deze werd gecontroleerd op waterdichtheid. Gelukkig werd er geen lekkage gevonden. Ook werd alles van nieuwe kit voorzien.

Aan de zijkanten werden de houders voor de koersborden teruggeplaatst. En om te kijken of deze houders goed zitten, werd dit uitgetest met een koersbord van de oude Beneluxdienst.

Op de neus werden diverse onderdelen teruggeplaatst. Ruitenwissers, de eerder opgeknapte houders van de frontseinen, de frontseinen zelf en het derde frontsein. Dit alles om de ABk zo dicht mogelijk te krijgen. Overigens zijn de binnenkanten van de houders van de frontseinen wit geschilderd. Dit zorgt voor een betere lichtverspreiding.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Bert Veldhoen, Ronald Nijman en Vincent Wolst.

Nieuws

Revisie benelux deel 27

Revisie benelux deel 27

Begin april 2021 werd de ABk 220902 verplaatst van het spoor in de tent naar een putspoor in de loods van Spoorijzer. Hierbij werd het rijtuig verplaatst door Sik 232 van Stichting 2454 crew. Omdat de ABk op een tijdelijke bakoplegging en nooddraaistellen staat, hielden vrijwilligers dit goed in de gaten.

766 opnieuw geschilderd

766 opnieuw geschilderd

AkzoNobel en de Stichting Hondekop gaan samenwerken om twee historische treinen, de groene Hondekop met serienummer 766 en de blauwe BenNeLux Hondekop met serienummer 220.902, weer in oorspronkelijke luister te laten schitteren.

 

AkzoNobels topmerk Sikkens Autocoat BT stelt hiervoor de benodigde primer en topcoat ter beschikking voor de buitenkant van de treinstellen. Voor het herstelplan van de treinstellen is door de technische specialisten van Sikkens een verfadvies op maat samengesteld. De klus is gepland voor het tweede kwartaal van het jaar.

Revisie benelux deel 26

Revisie benelux deel 26

Op de neus werden diverse onderdelen teruggeplaatst. Ruitenwissers, de eerder opgeknapte houders van de frontseinen, de frontseinen zelf en het derde frontsein. Dit alles om de ABk zo dicht mogelijk te krijgen. Overigens zijn de binnenkanten van de houders van de frontseinen wit geschilderd. Dit zorgt voor een betere lichtverspreiding.