Ondanks de strengere lockdown gingen de werkzaamheden aan de 220902 verder. Wel met een nog kleinere ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.
Er werd een begin gemaakt met het schoonmaken van de stootrubbers. De BDk van de 220902 telt 4 van deze rubbers en deze bevinden zich onder de schuifdeuren van de bagageafdeling. Aan iedere zijde 2 stuks. Twee van deze rubbers zaten onder de graffiti die de 220902 in België heeft opgelopen.
Om de ABk 220902 zo waterdicht mogelijk te krijgen, is de onderrand van de opstaande dakrand voorzien van kit. Dat is ook gebeurd bij de onderrand van de regengoot boven de cabineramen.
In een eerder stadium zijn de kopwanden aan de onderkant en houders van de schortplaten grondig schoongemaakt. Nu werden deze in de beschermende grijze verf gezet. Ook werden de beugels voor het vastklemmen van de schortplaten terug geplaatst.
Op het dak werden de nodige onderdelen teruggeplaatst, zoals de ventilatoren.
Op het dak bevind zich ook de watertank voor de wc. Deze werd gecontroleerd op waterdichtheid. Gelukkig werd er geen lekkage gevonden. Ook werd alles van nieuwe kit voorzien.
Aan de zijkanten werden de houders voor de koersborden teruggeplaatst. En om te kijken of deze houders goed zitten, werd dit uitgetest met een koersbord van de oude Beneluxdienst.
Op de neus werden diverse onderdelen teruggeplaatst. Ruitenwissers, de eerder opgeknapte houders van de frontseinen, de frontseinen zelf en het derde frontsein. Dit alles om de ABk zo dicht mogelijk te krijgen. Overigens zijn de binnenkanten van de houders van de frontseinen wit geschilderd. Dit zorgt voor een betere lichtverspreiding.
Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.
Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Bert Veldhoen, Ronald Nijman en Vincent Wolst.
Na het schoonmaken werden de schortplaten in de beschermende menie gezet. In de BDk 220902 is de conducteursruimte nu helemaal compleet en mooi schoongemaakt. Voor de wc in hetzelfde rijtuig is het bakje voor de papieren doekjes geheel opgeknapt.
In de maand juli is er hard gewerkt om de bagage afdeling op te knappen. De vele kasten aan de wanden zijn geschuurd en opnieuw geschilderd. De binnenste raamlijsten zijn geschuurd en weer in een frisse kleur gespoten
Nu het interieur van de BDk 220902 grotendeels klaar is, kunnen er andere zaken aangepakt worden. Zoals de eerder gedemonteerde klapzitjes. De vloer van het bagageafdeling werd ook niet vergeten.