Ondanks de strengere lockdown gingen de werkzaamheden aan de 220902 verder. Wel met een nog kleinere ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

Er werd een begin gemaakt met het schoonmaken van de stootrubbers. De BDk van de 220902 telt 4 van deze rubbers en deze bevinden zich onder de schuifdeuren van de bagageafdeling. Aan iedere zijde 2 stuks. Twee van deze rubbers zaten onder de graffiti die de 220902 in België heeft opgelopen.

Om de ABk 220902 zo waterdicht mogelijk te krijgen, is de onderrand van de opstaande dakrand voorzien van kit. Dat is ook gebeurd bij de onderrand van de regengoot boven de cabineramen.

In een eerder stadium zijn de kopwanden aan de onderkant en houders van de schortplaten grondig schoongemaakt. Nu werden deze in de beschermende grijze verf gezet. Ook werden de beugels voor het vastklemmen van de schortplaten terug geplaatst.

Op het dak werden de nodige onderdelen teruggeplaatst, zoals de ventilatoren.

Op het dak bevind zich ook de watertank voor de wc. Deze werd gecontroleerd op waterdichtheid. Gelukkig werd er geen lekkage gevonden. Ook werd alles van nieuwe kit voorzien.

Aan de zijkanten werden de houders voor de koersborden teruggeplaatst. En om te kijken of deze houders goed zitten, werd dit uitgetest met een koersbord van de oude Beneluxdienst.

Op de neus werden diverse onderdelen teruggeplaatst. Ruitenwissers, de eerder opgeknapte houders van de frontseinen, de frontseinen zelf en het derde frontsein. Dit alles om de ABk zo dicht mogelijk te krijgen. Overigens zijn de binnenkanten van de houders van de frontseinen wit geschilderd. Dit zorgt voor een betere lichtverspreiding.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Foto’s: Bert Veldhoen, Ronald Nijman en Vincent Wolst.

Schilderen 766 augustus

Begin augustus werd de BDk 766 naar buiten gerangeerd en wacht daar de verdere afwerking af.

Het andere koprijtuig, de Bk 766, werd gestraald en daarna in de eerste primerlaag gezet.

Onthullingsrit 9 oktober

Op zaterdag 9 oktober 2021, rond 9.15 uur vertrekt de 766 vanuit Roosendaal voor een tour door een groot deel van Nederland. Trots als wij als bestuur op het werk van onze vrijwilligers zijn, laten we de zo mooi opgeknapte 766 aan zo veel mogelijk mensen in het land zien.

Schilderen 766 juli

De BDk 766 was in juni 2021 in de spuittent geplaatst. Daar werd het zware folie, wat nodig was voor het stralen, verwijderd. Vervolgens werd het rijtuig weer afgeplakt. Alles wat niet gespoten hoefde te worden, werd voorzien van een laagje afplaktape en papier