Ondanks de strengere lockdown gingen de werkzaamheden aan de 220902 verder. Wel met een nog kleinere ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

Er werd een begin gemaakt met het schoonmaken van de stootrubbers. De BDk van de 220902 telt 4 van deze rubbers en deze bevinden zich onder de schuifdeuren van de bagageafdeling. Aan iedere zijde 2 stuks. Twee van deze rubbers zaten onder de graffiti die de 220902 in België heeft opgelopen.

Om de ABk 220902 zo waterdicht mogelijk te krijgen, is de onderrand van de opstaande dakrand voorzien van kit. Dat is ook gebeurd bij de onderrand van de regengoot boven de cabineramen.

In een eerder stadium zijn de kopwanden aan de onderkant en houders van de schortplaten grondig schoongemaakt. Nu werden deze in de beschermende grijze verf gezet. Ook werden de beugels voor het vastklemmen van de schortplaten terug geplaatst.

Op het dak werden de nodige onderdelen teruggeplaatst, zoals de ventilatoren.

Op het dak bevind zich ook de watertank voor de wc. Deze werd gecontroleerd op waterdichtheid. Gelukkig werd er geen lekkage gevonden. Ook werd alles van nieuwe kit voorzien.

Aan de zijkanten werden de houders voor de koersborden teruggeplaatst. En om te kijken of deze houders goed zitten, werd dit uitgetest met een koersbord van de oude Beneluxdienst.

Op de neus werden diverse onderdelen teruggeplaatst. Ruitenwissers, de eerder opgeknapte houders van de frontseinen, de frontseinen zelf en het derde frontsein. Dit alles om de ABk zo dicht mogelijk te krijgen. Overigens zijn de binnenkanten van de houders van de frontseinen wit geschilderd. Dit zorgt voor een betere lichtverspreiding.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Foto’s: Bert Veldhoen, Ronald Nijman en Vincent Wolst.

In december werd er een begin gemaakt met het schuren van de schuifdeuren van de BDk 220902. Met de hulp van Stichting 2454 CREW kwam de ABk 220902 weer in beweging. Deze werd dichterbij de werklocatie geplaatst zodat men kan verder werken binnenin dit rijtuig.

De werkzaamheden gingen verder in het BDk rijtuig van de 220902. Het slechte houtwerk aan de onderkanten van de ramen werd vervangen door nieuw houtwerk. Daarna werd het in de beschermende menie gezet.

Nu Hondekop 766 weer is voorzien van een nieuwe laag verf, konden de werkzaamheden in Roosendaal zich weer richten op de Benelux Hondekop 220902. Het BDk-rijtuig van dit treinstel was al in de werktent geplaatst en meteen werd er begonnen met het verwijderen van de ramen