Ondanks de strengere lockdown gingen de werkzaamheden aan de 220902 verder. Wel met een nog kleinere ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

Er werd een begin gemaakt met het schoonmaken van de stootrubbers. De BDk van de 220902 telt 4 van deze rubbers en deze bevinden zich onder de schuifdeuren van de bagageafdeling. Aan iedere zijde 2 stuks. Twee van deze rubbers zaten onder de graffiti die de 220902 in België heeft opgelopen.

Om de ABk 220902 zo waterdicht mogelijk te krijgen, is de onderrand van de opstaande dakrand voorzien van kit. Dat is ook gebeurd bij de onderrand van de regengoot boven de cabineramen.

In een eerder stadium zijn de kopwanden aan de onderkant en houders van de schortplaten grondig schoongemaakt. Nu werden deze in de beschermende grijze verf gezet. Ook werden de beugels voor het vastklemmen van de schortplaten terug geplaatst.

Op het dak werden de nodige onderdelen teruggeplaatst, zoals de ventilatoren.

Op het dak bevind zich ook de watertank voor de wc. Deze werd gecontroleerd op waterdichtheid. Gelukkig werd er geen lekkage gevonden. Ook werd alles van nieuwe kit voorzien.

Aan de zijkanten werden de houders voor de koersborden teruggeplaatst. En om te kijken of deze houders goed zitten, werd dit uitgetest met een koersbord van de oude Beneluxdienst.

Op de neus werden diverse onderdelen teruggeplaatst. Ruitenwissers, de eerder opgeknapte houders van de frontseinen, de frontseinen zelf en het derde frontsein. Dit alles om de ABk zo dicht mogelijk te krijgen. Overigens zijn de binnenkanten van de houders van de frontseinen wit geschilderd. Dit zorgt voor een betere lichtverspreiding.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Foto’s: Bert Veldhoen, Ronald Nijman en Vincent Wolst.

Onder de BDk 220902 zaten nog de accu's van de 220902, deze hebben we nu er allemaal eruit gehaald. Op voorhand hadden we een maand geleden een viertal er uit gehaald en weer onder lading gezet

De stroomafnemer, die in de spuittent opgeknapt wordt, begint al aardig vorm te krijgen.
Bij de BDk 220902 werden de boven- en onderrand schoongebikt. Dit om te kijken of er onder de verflagen nog slechte plekken zitten. En deze werden zeker gevonden.

Crowdfunding

Stichting Hondekop heeft uw hulp nodig. De bodem van onze schatkist zien we nog net niet; tegelijkertijd staan we wel voor een aantal noodzakelijke uitgaven. Door de coronapandemie heeft onze exploitatie twee jaar stil gelegen. Dat krijgt nu toch weerslag op onze financiële positie. Regionaal gebonden museumbedrijven konden beroep doen op gemeentelijke of provinciale fondsen. Organisaties met serieuze omzetderving konden een beroep doen op landelijke regelingen. Stichting Hondekop viel steeds buiten die ‘prijzen’ en dat knelt.