Nu Hondekop 766 weer is voorzien van een nieuwe laag verf, konden de werkzaamheden in Roosendaal zich weer richten op de Benelux Hondekop 220902. Het BDk-rijtuig van dit treinstel was al in de werktent geplaatst en meteen werd er begonnen met het verwijderen van de ramen.

De bovenste ramen werden niet verwijderd. Deze werden omhoog gedraaid en in de raamopening werd een houten plaat geplaatst. De grote raamopeningen werden ook voorzien van houten platen. De gedemonteerde kabelhouders, afkomstig van het dak, werden grondig schoongemaakt.

In het BDk-rijtuig werd het kleine raam bij het balkon gedemonteerd. Hiervan was al bekend dat hier de nodige schade zat. Maar hoe erg het eruit ziet, ook dit gaat weer gerepareerd worden.

Op het dak was onze lasser druk bezig met het vastlassen van de nieuwe regengoot. De oude was totaal verroest en is van het dak verwijderd.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Foto’s: Bert Veldhoen en Fermon Bosman.

Met dank aan onze sponsors:

- Spoorijzer voor de locatie.

- AkzoNobel / Sikkens (www.akzonobel.com) voor het leveren van de verf en ondersteuning.

- Rowij (www.rowij.nl)  voor het straal en spuitwerk.

- Ecoloss (www.ecoloss.nl) voor advies en afvoer van het straalgrit en voor het verwijderen van mogelijke graffiti.

- de Maton Groep (www.matongroep.nl) voor het faciliteren van onderdelen in de spuittent.

- Kneefel Reclame (www.kneefelreclame.nl) voor het maken van de sjablonen voor de opschriften op de trein.

- RPS (www.rps.nl) voor de ondersteuning bij het onderzoek naar de verf laag opbouw.

- G. De Leeuw transport (www.leeuwtransport.nl) voor het aanvoeren van spullen zoals onder andere de tent.

- Stichting 2454 Crew (www.2454crew.nl) voor het rangeerwerk op Roosendaal.

- Techvise Raamsdonksveer (www.techvice.eu) voor het leveren van schuurmachines en schuurpapier.

- Camsecured (www.camsecured.nl) voor bewaking van onze treinen.

- Amko / Train Quality Care (www.amko-gebouwenbeheer.nl) voor het schoonmaken van het interieur.

Alle genoemde partijen steunen de Stichting Hondekop en de verfactie door kennis, sponsoring en werken tegen kostprijs zodat het mogelijk wordt om de treinen te voorzien van een mooi nieuw uiterlijk.

De stroomafnemer, die in de spuittent opgeknapt wordt, begint al aardig vorm te krijgen.
Bij de BDk 220902 werden de boven- en onderrand schoongebikt. Dit om te kijken of er onder de verflagen nog slechte plekken zitten. En deze werden zeker gevonden.

Crowdfunding

Stichting Hondekop heeft uw hulp nodig. De bodem van onze schatkist zien we nog net niet; tegelijkertijd staan we wel voor een aantal noodzakelijke uitgaven. Door de coronapandemie heeft onze exploitatie twee jaar stil gelegen. Dat krijgt nu toch weerslag op onze financiële positie. Regionaal gebonden museumbedrijven konden beroep doen op gemeentelijke of provinciale fondsen. Organisaties met serieuze omzetderving konden een beroep doen op landelijke regelingen. Stichting Hondekop viel steeds buiten die ‘prijzen’ en dat knelt.

De eerder dit jaar geschuurde en schoongemaakte cabinestoelen zijn geschilderd en weer in elkaar gezet. Over de kopwand gesproken, deze is in een eerder stadium helemaal schoongemaakt. Eind maart is de kopwand in de beschermende verf gezet.