De werkzaamheden gingen verder in het BDk rijtuig van de 220902. Het slechte houtwerk aan de onderkanten van de ramen werd vervangen door nieuw houtwerk. Daarna werd het in de beschermende menie gezet.
Onze lasser heeft nog werk genoeg aan dit rijtuig. Op het dak zitten nog de nodige roestgaten die vervangen moeten worden. Wel is aan één zijde de nieuwe regengoot klaar.
Aan de zijde van de rijtuigovergang werd de vouwbalg gedemonteerd. Ook werd hier het nodige vuil verwijderd met een op luchtdruk werkende bikker. Niet bepaald een stille klus.
Bij de cabine werden de buitenste cabineramen en de cabinedeuren gedemonteerd. Deze openingen werden opgevuld met houten platen.
Vele gedemonteerde onderdelen werden in de werkwagen schoongemaakt. Zoals o.a. het glas van een balkonraam en een raamlijst, wat aan de binnenkant zit.
Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.
Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Bert Veldhoen, Vincent Wolst, René Bogers en Fermon Bosman.
Met dank aan onze sponsors:
Van de 3 binnenste cabineramen werden het hout verwijderd, wat nodig was voor het stralen, en met de nodige moeite werden de buitenste cabineramen terug geplaatst. Binnenin de BDk 220902 werden bij het balkon de laatste plafondplaten terug geplaatst
De werkzaamheden in de grote coupé van de BDk 220902 gingen weer verder met het terugplaatsen van de schotten voor het mechaniek van de draairamen. Maar voor het terugplaatsen hiervan werd eerst het mechaniek getest en waar nodig schoongemaakt.
Nu het casco van de BDk 220902 klaar is, gingen de vrijwilligers verder in dit rijtuig. In Zutphen waren vrijwilligers bezig met de draaistelrevisie van 2 Benelux draaistellen bij Strukton.