Inmiddels zijn de plannen gewijzigd. Omdat het Benelux treinstel nu in Roosendaal staat, kan de opknapbeurt ook daar uitgevoerd worden. Stichting Hondekop heeft daarvoor toestemming gekregen.
Op 16 juni 2018 begonnen de eerste werkzaamheden in Roosendaal om het terrein gereed te maken voor het bouwen van de nieuwe werktent. Rond de ABk 220.902, die een paar maanden daarvoor op de toekomstige werkplek was gerangeerd, werd zoveel mogelijk onkruid verwijderd en de grond zo vlak mogelijk gemaakt. De vrijwilligersbijeenkomst van 23 juni 2018 liet aan nieuwe vrijwilligers zien wat er allemaal moest gaan gebeuren.
Met de hulp van Railexperts 9901 en dieselloc 2454 werden op 2 juli de werkwagens, voormalige OverNightrijtuigen, verhuisd van Amersfoort naar Roosendaal. Nu konden we weer beschikken over ons gereedschap. Inmiddels was ook de nieuwe werktent gearriveerd. Vele dozen werden uitgepakt en de puzzel om deze tent in elkaar te zetten kon beginnen.
Ondanks dat de temperatuur boven de 25 graden uitkwam werd er in de weekenden van 14 en 15 juli en 21 en 22 juli hard gewerkt. Het nodige onkruid werd verwijderd, de grond werd zo vlak mogelijk gemaakt, de eerste 10 meter van de tent werd opgebouwd en de houten vlonders zorgen voor een mooi strak geheel en deze vlakke vloer zal zeker de werkzaamheden makkelijker maken.
Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Fermon Bosman, Vincent Swart, Wesley Pieterse en Ronald Nijman
Begin 2025 werd er nog hard gewerkt om de cabines van Benelux Hondekop 220902 weer mooi compleet te krijgen en de grootste klus van dit kwartaal, het opknappen van 2 draaistellen van de 220902.
Op zaterdag 26 oktober 2024 zal de donateursrit 'Rondje Midden Holland' gereden worden. Jammer genoeg kunnen we die rit nog niet rijden met de 766 en in plaats daarvan heeft de organisatie achter ‘de Karel’ ons geholpen om toch op pad te kunnen gaan met hun Plan V-treintel.
In de nieuwe keuken in de ABk 220902 werd de nodige apparatuur geplaatst en de laatste plafondplaten werden in de ABk 220902 gemonteerd. De scheidingsdeur tussen de 1e en de 2e klas terug geplaatst in de ABk 220902.