De bevestigingsbeugels van de schortplaten zijn allemaal schoongemaakt en wachten op de verdere behandeling.
Uit de cabines zijn de frames van de machinistenstoelen gedemonteerd. Ook deze krijgen een behandeling.
In het ABk rijtuig werd verder gewerkt met het interieur. Zo werd slecht hout vervangen door nieuw hout en in de beschermende verf gezet.
En er werd een begin gemaakt met het terugplaatsen van de plafondplaten.
De stroomafnemer voor het Nederlandse net werd gedemonteerd en onderdelen werden schoongemaakt en geschilderd.
Onder het BDk-rijtuig ging men verder met het verwijderen van aangekoekt vuil met op luchtdruk werkende bikkers. Het ziet er nu veel schoner uit.
Op het dak van dit rijtuig ging onze lasser verder met de regengoot.
Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
|En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.
Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Bert Veldhoen en Fermon Bosman.
Met dank aan onze sponsors:
Alle genoemde partijen steunen de Stichting Hondekop en de verfactie door kennis, sponsoring en werken tegen kostprijs zodat het mogelijk wordt om de treinen te voorzien van een mooi nieuw uiterlijk.
Van de 3 binnenste cabineramen werden het hout verwijderd, wat nodig was voor het stralen, en met de nodige moeite werden de buitenste cabineramen terug geplaatst. Binnenin de BDk 220902 werden bij het balkon de laatste plafondplaten terug geplaatst
De werkzaamheden in de grote coupé van de BDk 220902 gingen weer verder met het terugplaatsen van de schotten voor het mechaniek van de draairamen. Maar voor het terugplaatsen hiervan werd eerst het mechaniek getest en waar nodig schoongemaakt.
Nu het casco van de BDk 220902 klaar is, gingen de vrijwilligers verder in dit rijtuig. In Zutphen waren vrijwilligers bezig met de draaistelrevisie van 2 Benelux draaistellen bij Strukton.