Nu het casco van de BDk 220902 klaar is, gingen de vrijwilligers verder in dit rijtuig. Zo werd er nieuwe isolatie aangebracht in het plafond.

Aan de buitenzijde werden de houten platen verwijderd. De buitenste raamlijsten werden donkergrijs geschilderd.

Aan de onderkant van het BDk-rijtuig werden de plek waar de accu’s moeten komen, goed gereinigd.

Dit gebeurde ook met de plafondplaten. Voor terugplaatsing, werden deze goed schoongemaakt.

In Zutphen waren vrijwilligers bezig met de draaistelrevisie van 2 Benelux draaistellen bij Strukton. De werkzaamheden bestonden uit het schoonmaken en schilderen van het 2e draaistel. De 1e was al een paar jaar geleden al geschilderd. Het is ons uiteindelijk gelukt om de 4 torsiestangen van de beide draaistellen af te krijgen. Dit was bij het demonteren van de draaistellen een paar jaar geleden niet gelukt omdat ze muurvast zaten en het teveel tijd koste om ze te demonteren. De lagers van alle assen zijn gecontroleerd en van nieuw vet voorzien, waarna de aspotten weer gemonteerd konden worden. De kleine beschadigingen op de motorassen werden gepolijst en vielen binnen de tolerantie. De 4 wielstellen zijn afgespoten en van 1 motor-wielstel zijn de wielen ontdaan van roest. Woensdagavond 7 september zijn de onderdelen uit Roosendaal afgeleverd in Zutphen.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar. En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Tekst: Fermon Bosman en Rudi van Schaik.
Foto’s: Bert Veldhoen, Rudi van Schaik en Robin Meulenkamp.

Met dank aan onze sponsors:

Alle genoemde partijen steunen de Stichting Hondekop en de verfactie door kennis, sponsoring en werken tegen kostprijs zodat het mogelijk wordt om de treinen te voorzien van een mooi nieuw uiterlijk.

De werkzaamheden in de grote coupé van de BDk 220902 gingen weer verder met het terugplaatsen van de schotten voor het mechaniek van de draairamen. Maar voor het terugplaatsen hiervan werd eerst het mechaniek getest en waar nodig schoongemaakt.

Nu het casco van de BDk 220902 klaar is, gingen de vrijwilligers verder in dit rijtuig. In Zutphen waren vrijwilligers bezig met de draaistelrevisie van 2 Benelux draaistellen bij Strukton.

Eind juli was de BDk 220902 gestraald en in de eerste primerlaag gespoten. Het interieur is in deze coupé weer teruggebouwd