In augustus gingen de vrijwilligers verder met het opbouwen van de tent. Dankzij het goede weer ging dit zeer voorspoedig. Dit gold ook voor het aanbrengen van de tentzeilen

Nadat deze waren aangebracht konden de beschermende zeilen van de ABk 220.902 verwijderd worden.

Om het tentframe, het grote tentzeil en de houten vlonders aan het binnenkant te beschermen tegen toekomstige werkzaamheden werd er een begin gemaakt met het ophangen van zeilen. Ook werden er al lampen opgehangen voor de donkere dagen.

Het tentzeil kreeg nog meer bescherming. Aan de buitenkant, op het dak, werd een extra zeil gelegd en stevig vast gespannen. Dit zeil is hetzelfde dakzeil als de tent in Amersfoort.
Inmiddels is er een begin gemaakt van het demonteren van de ABk 220.902. Als eerste werden de zittingen verwijderd en genummerd aan de onderkant. In de werkwagen werden deze grondig schoon gemaakt. Deze zittingen komen uit de kleine coupé die grenst aan de bakovergang.

In dezelfde coupé werden de plafondplaten gedemonteerd. Ook deze werden genummerd en zorgvuldig opgeslagen.
Toen de 220.902 nog in België stond was het wel duidelijk dat één raam lekte. Hierdoor is er de nodige waterschade ontstaan. De aangrenzende bank werd gedeeltelijk gedemonteerd en beschadigde wandbeplating werd verwijderd. Het geel rechtsonder op de foto is glaswol.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Fermon Bosman, Vincent Swart en Vincent Wolst.

Schilderen Hondekop 2

Begin juni werd het 1e klasrijtuig verplaatst van de straaltent naar de loods van Spoorijzer. Het werd voor de spuittent geplaatst en daar werd het rijtuig geschuurd om klaar gemaakt te worden voor de volgende verflagen.

Schilderen Hondekop

Ondanks de lockdown gingen de werkzaamheden aan Hondekop 766 van start. Wel met een kleine ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

De komende maanden liggen de werkzaamheden aan Benelux Hondekop 220902 stil. Dit heeft te maken met de grondige opknapbeurt van de 766.

Begin april 2021 werd de ABk 220902 verplaatst van het spoor in de tent naar een putspoor in de loods van Spoorijzer. Hierbij werd het rijtuig verplaatst door Sik 232 van Stichting 2454 crew. Omdat de ABk op een tijdelijke bakoplegging en nooddraaistellen staat, hielden vrijwilligers dit goed in de gaten.