Revisie benelux deel 4

In augustus gingen de vrijwilligers verder met het opbouwen van de tent. Dankzij het goede weer ging dit zeer voorspoedig. Dit gold ook voor het aanbrengen van de tentzeilen

Nadat deze waren aangebracht konden de beschermende zeilen van de ABk 220.902 verwijderd worden.

Om het tentframe, het grote tentzeil en de houten vlonders aan het binnenkant te beschermen tegen toekomstige werkzaamheden werd er een begin gemaakt met het ophangen van zeilen. Ook werden er al lampen opgehangen voor de donkere dagen.

Het tentzeil kreeg nog meer bescherming. Aan de buitenkant, op het dak, werd een extra zeil gelegd en stevig vast gespannen. Dit zeil is hetzelfde dakzeil als de tent in Amersfoort.
Inmiddels is er een begin gemaakt van het demonteren van de ABk 220.902. Als eerste werden de zittingen verwijderd en genummerd aan de onderkant. In de werkwagen werden deze grondig schoon gemaakt. Deze zittingen komen uit de kleine coupé die grenst aan de bakovergang.

In dezelfde coupé werden de plafondplaten gedemonteerd. Ook deze werden genummerd en zorgvuldig opgeslagen.
Toen de 220.902 nog in België stond was het wel duidelijk dat één raam lekte. Hierdoor is er de nodige waterschade ontstaan. De aangrenzende bank werd gedeeltelijk gedemonteerd en beschadigde wandbeplating werd verwijderd. Het geel rechtsonder op de foto is glaswol.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Fermon Bosman, Vincent Swart en Vincent Wolst.

Nieuws

Revisie benelux deel 19

Revisie benelux deel 19

Bij het opknappen van de schortplaten zijn alle hendels gedemonteerd. Deze zijn stuk voor stuk grondig schoongemaakt en daarna voorzien van een nieuw laagje verf.
Bij één van de buitenste cabineramen was de nodige roest ontstaan. Deze roestplek is door onze lasser uitgeslepen en vervangen door nieuw plaatwerk.

Revisie benelux deel 18

Revisie benelux deel 18

Door de corona crisis lagen de werkzaamheden in Roosendaal een paar maanden stil. Maar in juni werd besloten om weer verder te gaan. Uiteraard met het volgen van de regels die door het RIVM zijn opgelegd.

Tijdens het opknappen werd zelfs nog een uniek onderdeel van een gesloopte Beneluxhondekop bewaard ontdekt!

Draaistelrevisie

Draaistelrevisie

De draaistellen van de trein zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van de treinstel. Hierin zitten de motoren, remmen en ze zorgen voor een comfortable rit. De krachten die zo'n draaistel verwerkt zijn enorm. Vandaar dat het belangrijk is dat ze in optimale conditie zijn.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de wielen van een aantal draaistellen van de 766 dicht bij de afkeurmaten zitten. Vandaar dat een start is gemaakt met de revisie van Beneluxdraaistellen zodat deze tijdelijk onder de 766 kunnen.