Revisie benelux deel 4

In augustus gingen de vrijwilligers verder met het opbouwen van de tent. Dankzij het goede weer ging dit zeer voorspoedig. Dit gold ook voor het aanbrengen van de tentzeilen

Nadat deze waren aangebracht konden de beschermende zeilen van de ABk 220.902 verwijderd worden.

Om het tentframe, het grote tentzeil en de houten vlonders aan het binnenkant te beschermen tegen toekomstige werkzaamheden werd er een begin gemaakt met het ophangen van zeilen. Ook werden er al lampen opgehangen voor de donkere dagen.

Het tentzeil kreeg nog meer bescherming. Aan de buitenkant, op het dak, werd een extra zeil gelegd en stevig vast gespannen. Dit zeil is hetzelfde dakzeil als de tent in Amersfoort.
Inmiddels is er een begin gemaakt van het demonteren van de ABk 220.902. Als eerste werden de zittingen verwijderd en genummerd aan de onderkant. In de werkwagen werden deze grondig schoon gemaakt. Deze zittingen komen uit de kleine coupé die grenst aan de bakovergang.

In dezelfde coupé werden de plafondplaten gedemonteerd. Ook deze werden genummerd en zorgvuldig opgeslagen.
Toen de 220.902 nog in België stond was het wel duidelijk dat één raam lekte. Hierdoor is er de nodige waterschade ontstaan. De aangrenzende bank werd gedeeltelijk gedemonteerd en beschadigde wandbeplating werd verwijderd. Het geel rechtsonder op de foto is glaswol.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Fermon Bosman, Vincent Swart en Vincent Wolst.

Nieuws

Onderhoudsrit 766

Onderhoudsrit 766

Dienstregeling overbrenging Mat’54-treinstel 766 naar Leidschendam.

Datum: vrijdag 15 maart 2024

Dienstregeling 766

Dienstregeling 766

Dienstregeling overbrenging Mat’54-treinstel 766 na eerste onderhoudsweekend.
Datum: zondag 10 maart 2024

Werkzaamheden te Luik

Werkzaamheden te Luik

Dinsdag 28 November zijn we om 6.30 uur richting Luik gereden, we waren vroeg vertrokken omdat de files rondom Antwerpen berucht zijn en inderdaad liepen we al vast voor Antwerpen. Op de ring viel het gelukkig mee en dachten dat we het ergste achter de rug hadden maar helaas. Na Antwerpen was het ook raak en mede hierdoor kwamen we pas om 10.00 uur in de werkplaats te Luik.