In augustus gingen de vrijwilligers verder met het opbouwen van de tent. Dankzij het goede weer ging dit zeer voorspoedig. Dit gold ook voor het aanbrengen van de tentzeilen

Nadat deze waren aangebracht konden de beschermende zeilen van de ABk 220.902 verwijderd worden.

Om het tentframe, het grote tentzeil en de houten vlonders aan het binnenkant te beschermen tegen toekomstige werkzaamheden werd er een begin gemaakt met het ophangen van zeilen. Ook werden er al lampen opgehangen voor de donkere dagen.

Het tentzeil kreeg nog meer bescherming. Aan de buitenkant, op het dak, werd een extra zeil gelegd en stevig vast gespannen. Dit zeil is hetzelfde dakzeil als de tent in Amersfoort.
Inmiddels is er een begin gemaakt van het demonteren van de ABk 220.902. Als eerste werden de zittingen verwijderd en genummerd aan de onderkant. In de werkwagen werden deze grondig schoon gemaakt. Deze zittingen komen uit de kleine coupé die grenst aan de bakovergang.

In dezelfde coupé werden de plafondplaten gedemonteerd. Ook deze werden genummerd en zorgvuldig opgeslagen.
Toen de 220.902 nog in België stond was het wel duidelijk dat één raam lekte. Hierdoor is er de nodige waterschade ontstaan. De aangrenzende bank werd gedeeltelijk gedemonteerd en beschadigde wandbeplating werd verwijderd. Het geel rechtsonder op de foto is glaswol.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Fermon Bosman, Vincent Swart en Vincent Wolst.

De stroomafnemer, die in de spuittent opgeknapt wordt, begint al aardig vorm te krijgen.
Bij de BDk 220902 werden de boven- en onderrand schoongebikt. Dit om te kijken of er onder de verflagen nog slechte plekken zitten. En deze werden zeker gevonden.

Crowdfunding

Stichting Hondekop heeft uw hulp nodig. De bodem van onze schatkist zien we nog net niet; tegelijkertijd staan we wel voor een aantal noodzakelijke uitgaven. Door de coronapandemie heeft onze exploitatie twee jaar stil gelegen. Dat krijgt nu toch weerslag op onze financiële positie. Regionaal gebonden museumbedrijven konden beroep doen op gemeentelijke of provinciale fondsen. Organisaties met serieuze omzetderving konden een beroep doen op landelijke regelingen. Stichting Hondekop viel steeds buiten die ‘prijzen’ en dat knelt.

De eerder dit jaar geschuurde en schoongemaakte cabinestoelen zijn geschilderd en weer in elkaar gezet. Over de kopwand gesproken, deze is in een eerder stadium helemaal schoongemaakt. Eind maart is de kopwand in de beschermende verf gezet.