Uit de cabine van de BDk 220902 werden diverse onderdelen gedemonteerd om ze in de werkwagen of thuis op te knappen. Zo werden ze grondig schoongemaakt en voorzien van een nieuw laagje verf.

De paneelmeters werden door een vrijwilliger mee naar huis genomen en daar opgeknapt. Daarna werden ze getest. Na ruim 30 jaar kwam er weer beweging in de meters.
Onder de BDk 220902 werd de ruimte waar de accu’s zitten grondig schoongemaakt.

De luchttanks werden ook opgeknapt. Eerst werden deze geschuurd. Daarna werden ze in de beschermende menie gezet. Een week later werden de tanks mooi glimmend zwart geschilderd.

Terug naar de cabine BDk 220902. De ruimte boven de cabine, waar de machinist de sluitlichten kan bedienen, werd ook grondig aangepakt en ziet er weer als nieuw uit. Het zelfde is gebeurd met de binnenste raamlijsten van de cabineramen.

Op de kopwand van de BDk 220902 is een gedeelte blauw geschilderd. Dit is de kleur blauw waarin we de Benelux Hondekop gaan schilderen. We hopen dat er snel meer blauwe verf verschijnt op dit rijtuig. Gaan we tot slot nog even naar de ABk 220902. In dit rijtuig zijn de eerste nieuwe zijwandplaten geplaatst. Dit alles met grote dank aan de vrijwilligers die hier hard aan hebben gewerkt. Wordt vervolgd.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar. En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Tekst: Fermon Bosman.
Foto’s: Allan Freije, Piet Lauwen, Patrick Soutendijk en Bert Veldhoen.

Met dank aan onze sponsors:

Alle genoemde partijen steunen de Stichting Hondekop en de verfactie door kennis, sponsoring en werken tegen kostprijs zodat het mogelijk wordt om de treinen te voorzien van een mooi nieuw uiterlijk.

Werkzaamheden te Luik

Dinsdag 28 November zijn we om 6.30 uur richting Luik gereden, we waren vroeg vertrokken omdat de files rondom Antwerpen berucht zijn en inderdaad liepen we al vast voor Antwerpen. Op de ring viel het gelukkig mee en dachten dat we het ergste achter de rug hadden maar helaas. Na Antwerpen was het ook raak en mede hierdoor kwamen we pas om 10.00 uur in de werkplaats te Luik.

In de cabine van de BDk 220902. Hier zijn de nodige onderdelen gedemonteerd die in de werkwagen werden opgeknapt. In het vorige maandverslag was te lezen dat een gedeelte van de kopwand van de BDk 220902 blauw was geschilderd. Nu is bijna de gehele kopwand mooi blauw.

Uit de cabine van de BDk 220902 werden diverse onderdelen gedemonteerd om ze in de werkwagen of thuis op te knappen. De paneelmeters werden door een vrijwilliger mee naar huis genomen en daar opgeknapt.