Werkzaamheden aan de Benelux Hondekop 220.902 - September 2018

Voorkant van de benelux hondekopVoorkant van de benelux hondekop met nieuwe gele streep

De werkzaamheden in september 2018 stonden voornamelijk in teken van het demonteren van allerlei onderdelen van de ABk 220.902. Te beginnen bij neusladders, tyfoonrooster, de tyfoons, de lampringen, glaasjes van de sluitseinen, strips en rubbers aan de weerskanten van de toegangsdeuren en het derde frontsein. De lampopeningen werden dichtgemaakt met hout. Maar ook binnenin de trein werden allerlei onderdelen gedemonteerd zoals prullenbakken en raamlijsten. Al deze onderdelen worden opgeslagen in de werkwagen waar ze wachten op een opknapbeurt. Het demonteren is noodzakelijk omdat al deze onderdelen niet aan de trein kunnen blijven zitten als de trein gestraald gaat worden.

Om te kijken hoe de neusbeschildering aangebracht moet worden, werd deze uitgeprobeerd.

Een schone en een vieze bank van de benelux hondekopDak van de benelux hondekop

Ook de banken werden gedeeltelijk gedemonteerd en in de werkwagen stuk voor stuk grondig schoongemaakt. Op het dak werden o.a. de ventilatieroosters en de stroomafnemer voor het Nederlandse net gedemonteerd.

Open plafond van de benelux hondekopDe gang  van de benelux hondekop

Het demonteren ging door met het verwijderen van de plafondplaten. Dit is nodig voor eventuele laswerkzaamheden op het dak. En bij dit demonteren vind je soms wel eens wat. Zoals een krant uit 1986, waarvan alleen het weerbericht klopt met het heden, of een schedel van een muis die er jaren heeft gebivakkeerd.

Op technisch gebied zijn er ook vorderingen gemaakt. Zo is het nu mogelijk om de verlichting in de trein te laten branden.

Onze vrijwilligers hadden nog veel meer willen doen, maar deze maand werd onze andere Hondekop, de 766, ook vaak ingezet. En daar zijn ook vrijwilligers voor nodig.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Fermon Bosman, Vincent Swart en Edwin van Tienen.

Schilderen Hondekop 2

Begin juni werd het 1e klasrijtuig verplaatst van de straaltent naar de loods van Spoorijzer. Het werd voor de spuittent geplaatst en daar werd het rijtuig geschuurd om klaar gemaakt te worden voor de volgende verflagen.

Schilderen Hondekop

Ondanks de lockdown gingen de werkzaamheden aan Hondekop 766 van start. Wel met een kleine ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

De komende maanden liggen de werkzaamheden aan Benelux Hondekop 220902 stil. Dit heeft te maken met de grondige opknapbeurt van de 766.

Begin april 2021 werd de ABk 220902 verplaatst van het spoor in de tent naar een putspoor in de loods van Spoorijzer. Hierbij werd het rijtuig verplaatst door Sik 232 van Stichting 2454 crew. Omdat de ABk op een tijdelijke bakoplegging en nooddraaistellen staat, hielden vrijwilligers dit goed in de gaten.