In oktober 2018 ging het demonteren verder. Zo werd het kleine raam en het wc-raam bij de 1e klasse gedemonteerd en vervangen door houten platen. Om de onderkant van de ABk 220.902 zo goed mogelijk te controleren op rotte plekken, werd de onderrand schoon gemaakt. De verflagen werden verwijderd en op diverse plekken kwamen rotte plekken tevoorschijn onder de verflagen.

Al die rotte plekken werden uitgeslepen en vervolgens vervangen door nieuw plaatwerk. Eind oktober was onze lasser gevorderd tot een derde aan 1 zijde van de ABk 220.902.

Eind oktober waren alle plafondplaten uit dit rijtuig gedemonteerd. En er wordt wat aangetroffen als zo’n plafondplaat naar beneden komt. Er zijn diverse restanten van dieren gevonden en tussen de banken werd nog een oud lot aangetroffen. Helaas niet meer geldig.

Aan de buitenkant werd de baanruimer en de treeplanken gedemonteerd. Deze treeplanken zijn erg uitgedroogd en gescheurd en worden allemaal vervangen. Alles wat gedemonteerd wordt en wat nog goed is, wordt genummerd of gemerkt. Zodat bij de opbouw alles goed teruggeplaatst kan worden.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Fermon Bosman en Vincent Swart.

Op de neus werden diverse onderdelen teruggeplaatst. Ruitenwissers, de eerder opgeknapte houders van de frontseinen, de frontseinen zelf en het derde frontsein. Dit alles om de ABk zo dicht mogelijk te krijgen. Overigens zijn de binnenkanten van de houders van de frontseinen wit geschilderd. Dit zorgt voor een betere lichtverspreiding.

Ondanks de strengere lockdown gingen de werkzaamheden aan de 220902 verder. Wel met een nog kleinere ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

De houders van de frontseinen waren nu aan de beurt om aangepakt te worden. Eén van onze vrijwilligers nam deze mee naar huis en maakten deze helemaal kaal zodat ze er weer uitzagen als nieuw.