Niet alleen in de ABk 220902 moest het nodige gedemonteerd worden, ook onder dit rijtuig zijn onze vrijwilligers bezig. De bodemplaten moeten stuk voor stuk nagekeken worden en dat betekent veel kruipwerk onder de trein.
De raamopeningen van de verwijderde onderramen werden weer dicht gemaakt met hout.
Het vervangen van het oude plaatwerk door nieuw vordert gestaag. Het nieuwe plaatwerk is in de beschermende verf gezet. Ook heeft men gekeken hoe de toestand is van het plaatwerk aan de andere kant van dit rijtuig. En dat verkeert in een veel betere staat.
Nu de baanruimer is gedemonteerd kan het frame rond de automatische koppeling goed schoon worden gemaakt. Een vrijwilliger die daarmee bezig was, kwam er niet al te schoon onder vandaan.
Om al het laswerk aan de buitenzijde zo veilig mogelijk te laten gebeuren, moet aan de binnenkant van iedere coupé al het plaatwerk gedemonteerd worden. En bij dit demonteren wordt soms wel eens wat gevonden, zoals oude munten in de vorm van stuivers, dubbeltjes, kwartjes, guldens en buitenlandse munten.
Bij dit demonteren worden ook de roosters onder de banken meegenomen. In de werkwagen worden deze grondig schoongemaakt.
Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Fermon Bosman en Vincent Swart.
Nu kon men beginnen met het terugplaatsen van de bankframes. Aan de gangpadzijde werden de armleuningen en asbakjes teruggeplaatst
De maand maart 2023 stond voornamelijk in het teken van het terugplaatsen van het interieur van de grote coupé BDk 220902. Zo werd een bankframe tijdelijk geplaatst om de juiste gaten te vinden in de nieuw geplaatste houten panelen.
Van de 3 binnenste cabineramen werden het hout verwijderd, wat nodig was voor het stralen, en met de nodige moeite werden de buitenste cabineramen terug geplaatst. Binnenin de BDk 220902 werden bij het balkon de laatste plafondplaten terug geplaatst