Naast het demonteren werden er ook veel onderdelen gereinigd. Zoals de kopwanden van de onderbeplating. Een zeer smerige klus.

Op het dak werd ook het nodige gedemonteerd. In tegenstelling tot de 766 heeft de 220902 de luchthappers op het dak zitten. Deze werden opengemaakt en daar troffen de vrijwilligers de luchtfilters aan. Deze filters, die ieder uit een flink aantal plaatjes bestaat, zorgen ervoor dat er schone lucht naar de motoren wordt gevoerd voor de nodige ventilatie. De filters waren in de loop der jaren behoorlijk vies geworden en werden uit het dak gehaald. In de werkwagen werden de plaatjes stuk voor stuk schoongemaakt en van een beschermende verflaag voorzien. Nadat alles weer droog was, werd het geheel weer in elkaar gezet.

Omdat de luchthapper niet gestraald kan worden, moest deze gedemonteerd worden. Een zware klus, want het is geen licht onderdeel. Na het demonteren was er dus een gat in het dak. Uiteraard zal dit gat voor het stralen gedicht worden.

Aan 1 zijde van de ABk 220902 is het slechte plaatwerk nu vervangen door nieuw. Aan de andere zijde is er minder slecht plaatwerk te vinden. Om dit plaatwerk goed te controleren is de volledige onderrand vrijgemaakt van verf. Deze zijde van dit rijtuig zal op dit gebied sneller klaar zijn dan de eerste zijde. Ook werd een begin gemaakt met het verwijderen van de verflagen rond de gele bies bij de dakrand. Ook daar kan het plaatwerk slecht zijn.

Op het dak werden de ventilatoren met de nodige moeite gedemonteerd. Deze waren bij het monteren, vele jaren geleden, op verschillende manieren vast gemaakt. Maar onze vrijwilligers hebben ze allemaal los gekregen.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Fermon Bosman en Vincent Swart

Schilderen Hondekop 2

Begin juni werd het 1e klasrijtuig verplaatst van de straaltent naar de loods van Spoorijzer. Het werd voor de spuittent geplaatst en daar werd het rijtuig geschuurd om klaar gemaakt te worden voor de volgende verflagen.

Schilderen Hondekop

Ondanks de lockdown gingen de werkzaamheden aan Hondekop 766 van start. Wel met een kleine ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

De komende maanden liggen de werkzaamheden aan Benelux Hondekop 220902 stil. Dit heeft te maken met de grondige opknapbeurt van de 766.

Begin april 2021 werd de ABk 220902 verplaatst van het spoor in de tent naar een putspoor in de loods van Spoorijzer. Hierbij werd het rijtuig verplaatst door Sik 232 van Stichting 2454 crew. Omdat de ABk op een tijdelijke bakoplegging en nooddraaistellen staat, hielden vrijwilligers dit goed in de gaten.