Naast het demonteren werden er ook veel onderdelen gereinigd. Zoals de kopwanden van de onderbeplating. Een zeer smerige klus.

Op het dak werd ook het nodige gedemonteerd. In tegenstelling tot de 766 heeft de 220902 de luchthappers op het dak zitten. Deze werden opengemaakt en daar troffen de vrijwilligers de luchtfilters aan. Deze filters, die ieder uit een flink aantal plaatjes bestaat, zorgen ervoor dat er schone lucht naar de motoren wordt gevoerd voor de nodige ventilatie. De filters waren in de loop der jaren behoorlijk vies geworden en werden uit het dak gehaald. In de werkwagen werden de plaatjes stuk voor stuk schoongemaakt en van een beschermende verflaag voorzien. Nadat alles weer droog was, werd het geheel weer in elkaar gezet.

Omdat de luchthapper niet gestraald kan worden, moest deze gedemonteerd worden. Een zware klus, want het is geen licht onderdeel. Na het demonteren was er dus een gat in het dak. Uiteraard zal dit gat voor het stralen gedicht worden.

Aan 1 zijde van de ABk 220902 is het slechte plaatwerk nu vervangen door nieuw. Aan de andere zijde is er minder slecht plaatwerk te vinden. Om dit plaatwerk goed te controleren is de volledige onderrand vrijgemaakt van verf. Deze zijde van dit rijtuig zal op dit gebied sneller klaar zijn dan de eerste zijde. Ook werd een begin gemaakt met het verwijderen van de verflagen rond de gele bies bij de dakrand. Ook daar kan het plaatwerk slecht zijn.

Op het dak werden de ventilatoren met de nodige moeite gedemonteerd. Deze waren bij het monteren, vele jaren geleden, op verschillende manieren vast gemaakt. Maar onze vrijwilligers hebben ze allemaal los gekregen.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Fermon Bosman en Vincent Swart

De stroomafnemer, die in de spuittent opgeknapt wordt, begint al aardig vorm te krijgen.
Bij de BDk 220902 werden de boven- en onderrand schoongebikt. Dit om te kijken of er onder de verflagen nog slechte plekken zitten. En deze werden zeker gevonden.

Crowdfunding

Stichting Hondekop heeft uw hulp nodig. De bodem van onze schatkist zien we nog net niet; tegelijkertijd staan we wel voor een aantal noodzakelijke uitgaven. Door de coronapandemie heeft onze exploitatie twee jaar stil gelegen. Dat krijgt nu toch weerslag op onze financiële positie. Regionaal gebonden museumbedrijven konden beroep doen op gemeentelijke of provinciale fondsen. Organisaties met serieuze omzetderving konden een beroep doen op landelijke regelingen. Stichting Hondekop viel steeds buiten die ‘prijzen’ en dat knelt.

De eerder dit jaar geschuurde en schoongemaakte cabinestoelen zijn geschilderd en weer in elkaar gezet. Over de kopwand gesproken, deze is in een eerder stadium helemaal schoongemaakt. Eind maart is de kopwand in de beschermende verf gezet.