Samenvatting 2012

In 2012 waren we begonnen aan het reviseren van de casco van de 766. Voordat we daaraan konden beginnen, moest eerst de tent worden opgezet. Nadat dat gedaan was, moesten er ook nog een aantal dingen verwijderd worden. Aan de buitenkant moesten alle ramen verwijderd worden, voordat er geschuurd kon worden. Aan de binnenkant werden de bankjes & tafels verwijderd, het plafond gestripped Ook moesten de stroomafners & bekabeling van het dak verwijderd worden.

Voordat we de tent gingen opzetten, verwijderde we eerst de stroomafnemers. Deze werden geschuurd en in grondverf gezet. Ook werden de steunpunten en de dwarsbalken van de stroomafnemers onderhanden genomen en voorzien van een niet laagje verf.

Nadat de stroomafnemers verwijderd waren, gingen we aan de slag om de tent op te zetten. Deze tent is nodig, zodat we de rijtuigen van de 766 overdekt konden reviseren. Naast de tent werd zand gestort. Nadat dit vlak was gemaakt, werden er grote betonnen platen bovenop geplaats. Hierboven op werd alle apparatuur voor het stralen geplaatst.

Nadat alles was geinstalleerd, werd er in begin julie proef gestaald. Alles bleek goed te functioneren, dus gingen we aan de slag om aan alle zijde de ramen te verwijderen. Deze werden genummer opgeslagen. Uiteraad waren deze openingen tijdens het stralen weer dicht worden gemaakt met houten panelen.

In oktober waren we begonnen met het reinigen van het schuifgedeelde van de ramen.
Deze waren al eerder gereinigd van de B-bak, het 2e klas koprijtuig met bagageafdeling (BDk) en een gedeelte van het 1e klas tussenrijtuig (A-bak). Nu kunnen we melden dat de A-bak volledig is gedaan. Nu moet alleen nog de Bk-bak gedaan worden.
De ramen die uit de B-bak waren verwijderd, werden eind oktober weer tevoorschijn gehaald voor een reiniging- en schuurbeurt van de raamlijsten.

Op 15 december kreeg een vrachtrijtuig de geur van een bouwmarkt. Er werden grote hoeveelheden hout aangeleverd om daarvan 3 werktafels te bouwen. En was is gelukt. Het waren echt 3 prachtige functionele werktafels geworden. Ook werd er die dag verdere verlichting aangebracht.

De stroomafnemer, die in de spuittent opgeknapt wordt, begint al aardig vorm te krijgen.
Bij de BDk 220902 werden de boven- en onderrand schoongebikt. Dit om te kijken of er onder de verflagen nog slechte plekken zitten. En deze werden zeker gevonden.

Crowdfunding

Stichting Hondekop heeft uw hulp nodig. De bodem van onze schatkist zien we nog net niet; tegelijkertijd staan we wel voor een aantal noodzakelijke uitgaven. Door de coronapandemie heeft onze exploitatie twee jaar stil gelegen. Dat krijgt nu toch weerslag op onze financiële positie. Regionaal gebonden museumbedrijven konden beroep doen op gemeentelijke of provinciale fondsen. Organisaties met serieuze omzetderving konden een beroep doen op landelijke regelingen. Stichting Hondekop viel steeds buiten die ‘prijzen’ en dat knelt.

De eerder dit jaar geschuurde en schoongemaakte cabinestoelen zijn geschilderd en weer in elkaar gezet. Over de kopwand gesproken, deze is in een eerder stadium helemaal schoongemaakt. Eind maart is de kopwand in de beschermende verf gezet.