Samenvatting 2015

In 2015 werd de laatste bak in de orginele groene kleur geverfd. Er werd toen vooral gewerkt aan de binnenkant van de 766. Zo werdden de prullenbakjes grondig opgrknapt, werd er ook hard gewerkt aan beide cabines. Ook werden de automatische koppelingen onderhanden genomen. Maar een van de grootste prestaties van 2015 is, voor het eerst in 4 jaar de trein onder de bovenleiding te plaatsen.

In januari ging het werk aan de Bk 766 gewoon verder. Het geplamuurde rijtuig inclusief de schuifdeuren werden geschuurd en daarna, waar nodig, voorzien van wederom groene grondverf.

Onder diverse rijtuigen van de 766 zijn de bodemplaten gedemonteerd. Ook deze zijn in de loop der jaren behoorlijk aangetast en moeten opgeknapt of vervangen worden. De cabinedeuren van de Bk 766 worden uiteraard ook aangepakt. Één deur is geheel geschuurd en in de groene grondverf gezet.

Ook binnenin de 766 zijn er voldoende werkzaamheden verricht. Zo is het interieur van de BDk 766 van top tot teen gereinigd en zijn op de balkons van dit rijtuig de stangen weer teruggeplaatst.

Begin februari werd de baanruimer lichtjes geschuurd en in de definitieve donkergrijze aflakverf gezet. In de Bk 766 is in februari de plafondbeplating weer teruggeplaatst.

Na de grondlagen en plamuren werd in deze maand de Bk 766 in de groene aflakverf gezet. Ook word er hard gewerkt aan de schortplaten. Sommige schortplaten bevatten luikjes en sommige konden door ouderdom niet meer fatsoenlijk open. Na een vakkundige behandeling lukt dit nu wel weer.

Misschien wel het hoogtepunt van februari: het aanbrengen van de neusbeschildering. Aan de hand van een oude NS-tekening werd de vorm aangebracht op de kop van de Bk 766. Toen dit na 4 uur gereed was werd het geheel licht opgeschuurd en afgenomen. Vervolgens werd de crèmeverf aangebracht. Nadat de verf goed gedroogd was werd de snor licht opgeschuurd en nogmaals geschilderd. Toen dit voldoende gedroogd was werd de afplaktape weer verwijderd. Met als resultaat een mooie strakke neusbeschildering!

Nu de Bk 766 geheel groen is, werd het tijd voor de volgende stap: Het aanbrengen van de biezen aan de onderkant van het rijtuig en aan de bovenkant over de klinknagels heen. Eerst alles meten en afplakken en daarna licht schuren, afnemen, gevolgd door de crèmekleurige verf. Nadat deze goed gedroogd was, kon de afplaktape eraf. Vorig jaar oktober zijn de stroomafnemers weer op de daken geplaatst. In een later stadium zijn de bakken, die het binnenste deel van de stroomafnemers bedekken en beschermen, opgeknapt en geschilderd. Nadat dit gereed was werden 2 bakken teruggeplaatst in de stroomafnemers bovenop de BDk 766. De bakken van de Bk 766 zijn wel gereed maar kunnen nog niet teruggeplaatst worden. Daarvoor moet de stroomafnemer omhoog worden gezet en dat kan niet zolang dit rijtuig nog in de tent staat.

Al vele maanden zaten in de raamopeningen de houten schotten om het interieur te beschermen tegen allerlei vuil van buitenaf. Eind maart konden deze eindelijk uit de Bk 766 verwijderd worden om plaats te maken voor de opgeknapte ramen.
De raamlijsten van de cabineramen werden zilver geschilderd. Nadat dit klaar was konden ook de ramen van de cabine teruggeplaatst worden. Ook is er een begin gemaakt met het terugplaatsen van de deurhendels van de cabinedeuren en
schuifdeuren. Onder de cabineramen werden de handgrepen na een afzonderlijke opknapbeurt ook teruggeplaatst.

Bij de revisie wordt aan alle details gedacht. En dus worden de prullenbakken ook niet vergeten. Een groot gedeelte hiervan zijn inmiddels al grondig opgeknapt. Op tweede Paasdag 6 april kon de Bk 766 de tent verlaten. Op de zaterdag daarvoor zijn de laatste ramen erin geplaatst en zijn aan weerzijde van de buitenschuifdeuren de rubberstrips geplaatst met daarover heen de metalen strips die in een eerder stadium van de revisie zijn opgeknapt.

Binnenin de Bk 766 werden nog diverse werkzaamheden uitgevoerd. Zo werden de TL-houders en de roosters van de omroep geschilderd en werd het volledige interieur gereinigd. Nu de Bk 766 weer buiten staat kon er ook een stoffige klus geklaard worden. Namelijk het schuren en schilderen van het frame van de baanruimer onder de kop. Dit moet buiten gebeuren omdat het anders in de tent te stoffig wordt.

Nu de Bk 766 weer achter de andere rijtuigen van de 766 staat kon ook hier de nodige elektronica doorverbonden worden. Met als gevolg dat ook in dit rijtuig de verlichting kan branden. Nog steeds worden in het werkrijtuig diverse onderdelen opgeknapt. Zo ook de neusladders. Na een stevige schuurbeurt en de nodige beschermende verf staan 2 neusladders nu in de grondverf.

Waar in mei keihard aan gewerkt is, zijn de beide cabines. Deze zijn van top tot teen volledig aangepakt en zien er weer als nieuw uit. Eind mei waren de werkzaamheden hieraan nog niet voltooid maar het resultaat mag er nu al zeker zijn.

Diverse onderdelen, die apart in de werkwagens zijn opgeknapt, vonden hun plek terug op het dak van de 766. Niet alleen aan de cabines werd hard gewerkt, ook aan de stroomafnemers. Deze worden zo veel mogelijk klaargemaakt voor een rijvaardige 766.

Augustus begon met een spannende dag. Op 1 augustus werd de 766 voor het eerst sinds 4 jaar weer onder de bovenleiding geplaatst. Hierbij werd de apparatuur getest. Er kwamen wel wat mankementen aan het licht maar dit gaat allemaal verholpen worden. Aan het interieur werd ook verder gewerkt. Diverse schuifdeuren werden van binnen grondig schoongemaakt en vervolgens geschilderd zodat ze er weer als nieuw uit zien! 

Binnenin de 766 worden nog steeds diverse werkzaamheden verricht. Zo zijn in september alle tafeltjes van de Bk 766 geschilderd zodat deze er weer als nieuw uit zien. Voor het stralen zijn de traptreden verwijderd. Na een grondige opknapbeurt werd het nu weer tijd om één van de opgeknapte traptreden terug te plaatsen. De rest volgt binnenkort.

Alle gedemonteerde bodemplaten zijn inmiddels gerepareerd en worden, voordat ze teruggeplaatst worden, in de beschermende verf gezet. Ook ging in september het schoonmaken van de onderkant verder. Niet alleen het plaatwerk wordt aangepakt, ook de leidingen worden niet vergeten.

Voor een veilig transport dienen de aspotten goed voorzien te zijn van vet en omdat het einde van de revisie nadert moesten deze bijgevuld worden.Bij het terugplaatsen van de ramen waren de wc-ramen voorzien van een kunststofplaat in de raamsponning, deze platen zijn nu vervangen door fraai melkglas.

Binnenin de 766 worden nog volop werkzaamheden verricht. Zo zijn nu alle lampen gecontroleerd en kunnen ze ook allemaal branden. De bakjes voor de papieren handdoekjes konden wel een opknapbeurt gebruiken en die hebben ze in december dan ook gekregen.

Nieuws

Revisie benelux deel 19

Revisie benelux deel 19

Bij het opknappen van de schortplaten zijn alle hendels gedemonteerd. Deze zijn stuk voor stuk grondig schoongemaakt en daarna voorzien van een nieuw laagje verf.
Bij één van de buitenste cabineramen was de nodige roest ontstaan. Deze roestplek is door onze lasser uitgeslepen en vervangen door nieuw plaatwerk.

Revisie benelux deel 18

Revisie benelux deel 18

Door de corona crisis lagen de werkzaamheden in Roosendaal een paar maanden stil. Maar in juni werd besloten om weer verder te gaan. Uiteraard met het volgen van de regels die door het RIVM zijn opgelegd.

Tijdens het opknappen werd zelfs nog een uniek onderdeel van een gesloopte Beneluxhondekop bewaard ontdekt!

Draaistelrevisie

Draaistelrevisie

De draaistellen van de trein zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van de treinstel. Hierin zitten de motoren, remmen en ze zorgen voor een comfortable rit. De krachten die zo'n draaistel verwerkt zijn enorm. Vandaar dat het belangrijk is dat ze in optimale conditie zijn.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de wielen van een aantal draaistellen van de 766 dicht bij de afkeurmaten zitten. Vandaar dat een start is gemaakt met de revisie van Beneluxdraaistellen zodat deze tijdelijk onder de 766 kunnen.