Schilderen Hondekop

Ondanks de lockdown gingen de werkzaamheden aan Hondekop 766 van start. Wel met een kleine ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

De komende maanden liggen de werkzaamheden aan Benelux Hondekop 220902 stil. Dit heeft te maken met de grondige opknapbeurt van de 766.

Het eerste rijtuig dat binnen werd genomen was het 1e klas rijtuig van onze 766. Alles wat niet gestraald moest worden werd gedemonteerd of afgeplakt.

Alle ramen werden afgedekt met houten panelen. Om ook achter het raamrubber te kunnen stralen, werden deze met een speciaal lint naar voren geduwd. Daarna werd het raamrubber afgeplakt.

Om te voorkomen dat de gaten van de klassebordjes vol komen te zitten met straalgrit, werden de bordjes tijdelijk opgehangen en werd de juiste plaats bepaalt. Daarna gingen de bordjes er weer af en werden de gaatjes dichtgemaakt met moertjes.

De schuifdeuren kunnen niet gestraald worden en moeten dus worden afgedekt. Maar daarvoor werden ze grondig geschuurd. Daarbij kwam de Intercity beschildering weer te voorschijn.

In de laatste week van mei werd het 1e klasrijtuig gestraald en in de primer gezet. Toen de verf goed was gedroogd, kon het rijtuig geplamuurd worden.

In de loods van Spoorijzer is in dezelfde maand een nieuwe werktent gebouwd. Deze is bedoeld om de rijtuigen van de 766 te schilderen. Onze “oude” tent doet dus dienst als straaltent en voor de primer.

De BDk 766 is het volgende rijtuig wat aangepakt gaat worden. Van dit rijtuig is al het nodige gedemonteerd. Zoals: tyfoonrooster, luchthappers, derde frontsein, frontlamphouders, handgrepen op de neus, cabinedeuren, ruitenwissers en de stootrubbers onder de bagagedeuren. De ontstane openingen zijn dichtgemaakt met hout of met folie.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar. En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Fermon Bosman, René Bogers, Bert Veldhoen en Vincent Wolst.

Met dank aan onze sponsors:
- Spoorijzer voor de locatie.
- AkzoNobel / Sikkens (https://www.akzonobel.com/) voor het leveren van de verf en ondersteuning.
- Rowij (https://www.rowij.nl/) voor het straal en spuitwerk.
- Ecoloss (https://www.ecoloss.nl/) voor advies en afvoer van het straalgrit.
- de Maton Groep (https://matonderooy.nl/) voor het faciliteren van onderdelen in de spuittent.
- Kneefel Reclame (https://www.kneefelreclame.nl/) voor het maken van de sjablonen voor de opschriften op de trein.
- RPS (https://www.rps.nl/) voor de ondersteuning bij het onderzoek naar de verf laag opbouw.
- G. De Leeuw transport (http://www.leeuwtransport.nl/) voor het aanvoeren van spullen zoals onder andere de tent.
- Stichting 2454 Crew (http://2454crew.nl/) voor het rangeerwerk op Roosendaal.

Alle genoemde partijen steunen de Stichting Hondekop en de verfactie door kennis, sponsoring en werken tegen kostprijs zodat het mogelijk wordt om de treinen te voorzien van een mooi nieuw uiterlijk.

Nieuws

Schilderen Hondekop 2

Schilderen Hondekop 2

Begin juni werd het 1e klasrijtuig verplaatst van de straaltent naar de loods van Spoorijzer. Het werd voor de spuittent geplaatst en daar werd het rijtuig geschuurd om klaar gemaakt te worden voor de volgende verflagen.

Schilderen Hondekop

Schilderen Hondekop

Ondanks de lockdown gingen de werkzaamheden aan Hondekop 766 van start. Wel met een kleine ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

De komende maanden liggen de werkzaamheden aan Benelux Hondekop 220902 stil. Dit heeft te maken met de grondige opknapbeurt van de 766.

Revisie benelux deel 27

Revisie benelux deel 27

Begin april 2021 werd de ABk 220902 verplaatst van het spoor in de tent naar een putspoor in de loods van Spoorijzer. Hierbij werd het rijtuig verplaatst door Sik 232 van Stichting 2454 crew. Omdat de ABk op een tijdelijke bakoplegging en nooddraaistellen staat, hielden vrijwilligers dit goed in de gaten.