Schilderen 766 juni

Begin juni werd het 1e klasrijtuig verplaatst van de straaltent naar de loods van Spoorijzer. Het werd voor de spuittent geplaatst en daar werd het rijtuig geschuurd om klaar gemaakt te worden voor de volgende verflagen.

De BDk 766 werd vervolgens in de straaltent geplaatst. Net als bij het 1e klasrijtuig werden ook hier de klasseborden en de niet rokenbordjes tijdelijk geplaatst. Ook de nummerplaat werd even op dit rijtuig bevestigd. Dit om te voorkomen dat de gaten van de bordjes vol komen te zitten met straalgrit. Daarna gingen de bordjes er weer af en werden de gaatjes dichtgemaakt met moertjes.

Vervolgens werden de ramen en schuifdeuren afgedekt met hout en werd de onderkant dichtgemaakt.

Na al deze werkzaamheden kon de BDk 766 gestraald worden en daarna in de primer gezet. Een paar dagen later werd het rijtuig geplamuurd.

Vervolgens werd de BDk 766 geschuurd. Daarna werd dit rijtuig verplaatst naar de spuittent. Het 1e klasrijtuig ging weer terug naar de straaltent voor wat extra werkzaamheden.

Inmiddels staat het volgende rijtuig van de 766 al klaar voor de behandeling: De B 766. Dit rijtuig staat nu in de loods van Spoorijzer, voor de spuittent.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Foto’s: Fermon Bosman, René Bogers, Bert Veldhoen en Ronald Nijman.

Met dank aan onze sponsors:

Alle genoemde partijen steunen de Stichting Hondekop en de verfactie door kennis, sponsoring en werken tegen kostprijs zodat het mogelijk wordt om de treinen te voorzien van een mooi nieuw uiterlijk.

Onder de BDk 220902 zaten nog de accu's van de 220902, deze hebben we nu er allemaal eruit gehaald. Op voorhand hadden we een maand geleden een viertal er uit gehaald en weer onder lading gezet

De stroomafnemer, die in de spuittent opgeknapt wordt, begint al aardig vorm te krijgen.
Bij de BDk 220902 werden de boven- en onderrand schoongebikt. Dit om te kijken of er onder de verflagen nog slechte plekken zitten. En deze werden zeker gevonden.

Crowdfunding

Stichting Hondekop heeft uw hulp nodig. De bodem van onze schatkist zien we nog net niet; tegelijkertijd staan we wel voor een aantal noodzakelijke uitgaven. Door de coronapandemie heeft onze exploitatie twee jaar stil gelegen. Dat krijgt nu toch weerslag op onze financiële positie. Regionaal gebonden museumbedrijven konden beroep doen op gemeentelijke of provinciale fondsen. Organisaties met serieuze omzetderving konden een beroep doen op landelijke regelingen. Stichting Hondekop viel steeds buiten die ‘prijzen’ en dat knelt.