Schilderen 766 juni

Begin juni werd het 1e klasrijtuig verplaatst van de straaltent naar de loods van Spoorijzer. Het werd voor de spuittent geplaatst en daar werd het rijtuig geschuurd om klaar gemaakt te worden voor de volgende verflagen.

De BDk 766 werd vervolgens in de straaltent geplaatst. Net als bij het 1e klasrijtuig werden ook hier de klasseborden en de niet rokenbordjes tijdelijk geplaatst. Ook de nummerplaat werd even op dit rijtuig bevestigd. Dit om te voorkomen dat de gaten van de bordjes vol komen te zitten met straalgrit. Daarna gingen de bordjes er weer af en werden de gaatjes dichtgemaakt met moertjes.

Vervolgens werden de ramen en schuifdeuren afgedekt met hout en werd de onderkant dichtgemaakt.

Na al deze werkzaamheden kon de BDk 766 gestraald worden en daarna in de primer gezet. Een paar dagen later werd het rijtuig geplamuurd.

Vervolgens werd de BDk 766 geschuurd. Daarna werd dit rijtuig verplaatst naar de spuittent. Het 1e klasrijtuig ging weer terug naar de straaltent voor wat extra werkzaamheden.

Inmiddels staat het volgende rijtuig van de 766 al klaar voor de behandeling: De B 766. Dit rijtuig staat nu in de loods van Spoorijzer, voor de spuittent.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Foto’s: Fermon Bosman, René Bogers, Bert Veldhoen en Ronald Nijman.

Met dank aan onze sponsors:

Alle genoemde partijen steunen de Stichting Hondekop en de verfactie door kennis, sponsoring en werken tegen kostprijs zodat het mogelijk wordt om de treinen te voorzien van een mooi nieuw uiterlijk.

In december werd er een begin gemaakt met het schuren van de schuifdeuren van de BDk 220902. Met de hulp van Stichting 2454 CREW kwam de ABk 220902 weer in beweging. Deze werd dichterbij de werklocatie geplaatst zodat men kan verder werken binnenin dit rijtuig.

De werkzaamheden gingen verder in het BDk rijtuig van de 220902. Het slechte houtwerk aan de onderkanten van de ramen werd vervangen door nieuw houtwerk. Daarna werd het in de beschermende menie gezet.

Nu Hondekop 766 weer is voorzien van een nieuwe laag verf, konden de werkzaamheden in Roosendaal zich weer richten op de Benelux Hondekop 220902. Het BDk-rijtuig van dit treinstel was al in de werktent geplaatst en meteen werd er begonnen met het verwijderen van de ramen